Dagens ungdomar är uppvuxna med att ställa krav. Och det gör de också på arbetsgivare. De brinner för något och det vill de göra även på arbetstid. Krönikören Eva Cooper konstaterar att dessa antirasister, prylnördar och vegetarianer är jobbiga – men bra att ha.

Kompetensbristen är ständigt på tapeten. Företag tackar nej till order på grund av att de redan har för mycket att göra och att de har för lite personal. Det är svårt att hitta människor med rätt attityd, som jag har skrivit om tidigare.

Men för de som är 15–24 år i Sverige i dag verkar det vara minst lika svårt att hitta en arbetsgivare med rätt attityd. De ställer krav – något de är uppvuxna med och de nöjer sig inte med något halvdant. De har så länge de minns haft tillgång till en smartphone och hela världen finns i deras händer.

I Ungdomsbarometern, som sedan i början av 90-talet har undersökt ungdomars attityder och vanor, dras det en jämförelse med min egen generation: 80-talisterna. Vi bänkade oss alla framför tv:n och tittade på något halvbra. Här kanske jag trampar på någon tå, men hur bra var egentligen Fresh Prince i Bel Air? Eller Huset Fullt? Med dagens ungdom kan du glömma ”halvbra”! Skillnaderna inom ungdomsgeneration i dag är större än tidigare generationer. Att unga är en mer heterogen grupp märks i alltifrån medievanor till intressen, subkulturer och värderingar.

Med dagens ungdom kan du glömma ”halvbra”!

Samtidigt finns det mycket som förenar de unga. Nästan varannan tjej i målgruppen definierar sig med identitetsepitetet feminist. Det följs av livsnjutare, hundmänniska, antirasist och miljövän. En högst engagerad generation unga kvinnor. Killarnas lista ser något annorlunda ut; Gamer, Livsnjutare, Sportfantast, Prylnörd/techie och Datanörd toppar den. Men oavsett om det är feminism eller spelande som definierar ungdomarna så är nästan alla överens om en sak: de vill ha ett yrke där de får jobba med sådant de brinner för.

Visst verkar de lite jobbiga? Så många krav och så orealistiska drömmar. Brinna för något? På min tid fick vi vara glada om vi hade tid att brinna på fritiden. Vilket för övrigt är en verklighetsbeskrivning som ungdomarna inte alls instämmer i. De delar i stället en utpräglad känsla av att deras föräldrar hade det enklare.

Förr ledde en godtycklig akademisk utbildning till bra jobb. Det är inte alls fallet i dag. Dagens ungdomar är klart mer benägna att välja utbildning som är anpassad efter arbetsmarknadens behov. Överlag har trygghet seglat upp som en viktig parameter för ungdomar. Deras fokus ligger på att vara hemma med familjen, prestera i skolan och leva hälsosamt. Som en jämförelse: när jag själv var 14 år svarade en tredjedel av ungdomarna att det viktigaste för dem just nu var att ”festa”. I dag är motsvarande siffra bara sex procent, alltså en dryg tjugondel.

Men om du inte orkar med att ha sådana här anställda så är de minst lika viktiga att tänka på som konsumenter. Deras idealism och kravställande genomsyrar deras relation med varumärken och företag. Dagens ungdomar är mer intresserade av samhällsfrågor och politik än tidigare generationer. Till stor frustration för många traditionella organisationer, som politiska ungdomsförbunden, som inte alls lyckats fånga upp dessa trender. I stället kanaliseras engagemanget på andra sätt, och ofta är de just de specifika sakfrågorna som får ungdomarna att brinna: Feminism! Antirasism! Klimatet!

Det är vad du äter, eller de facto inte äter, som visar vem du är och vad du står för.

Samma värden påverkar inköpsmönstren. Helst köper dagens unga varumärken som står för något mer. 73 procent kan betala mer för produkter från företag som arbetar för att minska sin klimatpåverkan. I dag är mat en av de mest framträdande identitetsmarkörerna bland unga. Det är vad du äter, eller de facto inte äter, som visar vem du är och vad du står för. Sju av tio av de unga som fortfarande bor hemma bestämmer vilken mat som köps hem. Siffror från Jordbruksverket visar att svenskarna år 2017 åt 2,2 kilo mindre kött per person än de gjorde 2016 – och en förklaring kan just vara ungdomarnas matvanor där allt fler äter vegetarisk mat. Det påverkar hela hushållets inköp.

Är du företagare och arbetsgivare i dag så måste du bry dig om det här. Vill du attrahera talangerna kan du inte vara en klimatförnekare som skrattar åt #metoo. Vill du fortsätta sälja dina produkter och tjänster gäller samma sak.

Och bästa sättet att hänga med och skapa engagemanget runt just ditt varumärke är att involvera dem det gäller redan nu. Anställ dem! Ta in dem i styrelsen! De är dessutom livsnjutare nästan allihop, ni kommer att ha trevligt ihop. Fast utan alkohol.

Eva Cooper

Publicerad av Eva Cooper den 2018-10-24 - 09:29  #Kompetensförsörjning #Krönika