Det är viktigt att stå upp för öppenhet, ett fritt liv och företagande som är grunden till vårt välstånd, menar krönikören Birgitta Ohlsson. Medan populismen växer i Sverige och världen noterar hon att det finns en del av samhället som har en nyfunnen stridsglädje mot den hotande nationalismen.

”Ta ingen skit” var parollen för Sveriges Televisions omåttligt populära barnprogramskaraktär Grynet. Ett tydligt budskap som många skulle må bra av att anamma. Men det är samtidigt inte alltid så lätt att borsta av sig angrepp efter att ha kallats särintresse eller mötts av hårt tonläge från politiker. Jag tänker på det svenska näringslivet och dess alla medlemsorganisationer som tvingats parera, agera eller minimera attackerna.

Ta ingen skit!

Men nu är det inget hukande längre! Det är viktigt att ta strid för idealen om öppenhet, ett fritt liv och fritt företagande som ju är grunden för det välstånd som gjort Sverige till det fantastiska land som vi är. En kamp som riktar sig mot de som vill inskränka friheten för både människor, varor och kapital. Sedan årsskiftet har jag noterat en nyfödd stridsglädje från näringslivet. Och det gläder mig.

När politiker från både höger och vänster ville sätta käppar i hjulet för arbetskraftsinvandring som Sverige behöver så mycket fick de skarpt svar på tal. Jonas Siljhammar, vd för bransch- och arbetsgivarorganisationen Visita skrev: ”Ett fullständigt tondövt förslag som kommer slå direkt mot jobb & integration! Varje kock våra företag anställer ger jobb åt många fler och en förutsättning för en fortsatt växande besöksnäring”. Almegas näringspolitiske chef, Andreas Åström, fyllde i med att det bara innebar ökad byråkrati.

När politiker från både höger och vänster ville sätta käppar i hjulet för arbetskraftsinvandring som Sverige behöver så mycket fick de skarpt svar på tal.

När Riksrevisionen i en färsk granskning menade att RUT-avdragen inte lönar sig speciellt mycket ryckte nationalekonomen Sven-Olov Daunfeldt, professor vid Handelns forskningsinstitut, ut. Han visade riktigt på en av Europas allra viktigaste feministiska utmaningar att fler kvinnor behöver jobba mer och fler kvinnor behöver jobba längre för att få mer pengar i plånboken och på sikt bättre pensioner. Daunfeldt påpekade att forskning visat att kvinnor med barn som är mellan noll och tre år och som anlitar RUT ökar sina arbetsinkomster med mellan 5,1 och 16,6 procent.

Trenden med ett näringsliv som tydligt tar ställning är heller inte bara svensk. Brittiska företag försökte också in i det sista att stoppa Brexit genom att berätta varför ensam inte är stark på handelsfronten och ge exempel på hur mycket EU:s inre marknad betydde för Storbritanniens välstånd. Ett annat exempel är Americans for free trade som organiserar 150 olika amerikanska företagsgrupper och branscher. De tar som ingen annan striden mot USA:s president Donald Trump när de principfast försvarar frihandel och förklarar varför handelshinder och tullar är dåligt både för konsumenter och företag.

Kanske illustreras den globala värdekedjan bäst genom den mest amerikanska leksaken av dem alla: Barbie-dockan från Mattel. Den mesta av produktionen sker i Kina i dag. Men dockan designades i Kalifornien och även formen hon stöptes i kom därifrån liksom förpackning och färg. Oljan som användes vid tillverkningen raffinerades till etylenplast i Taiwan, nylonhåret tillverkades i Japan, kläderna hon hade på sig kom från Kina. I hopplockningen av dockans delar skedde i Malaysia och Indonesien och det slutgiltiga kvalitetstestet skedde i Kalifornien.

Allt fler entreprenörer vågar tala om vinsten av att samarbeta och att människor lättare kan röra sig över gränser för att söka lyckan om ett bättre liv.

Allt fler entreprenörer globalt tar strid för öppenhet, oroas för att populistiska och nationalistiska partier växer och vågar tala om vinsten av att samarbeta och att människor lättare kan röra sig över gränser för att söka lyckan om ett bättre liv. Häromåret skrev svenska företagare på DN-debatt: ”I takt med globalisering, teknisk utveckling och näringslivets omställning mot flera inno­vativa teknik- och tjänsteföretag har betydelsen av öppenhet mot omvärlden ökat och likaså värdet av mångfald och samarbete mellan människor med olika bakgrund och erfarenheter”.

Försvarar man detta kan det bli ”helt sjukt bra” för att använda ett annat uttryck från Grynet.

Birgitta Ohlsson

Publicerad av Birgitta Ohlsson den 2020-03-04 - 10:29  #Politik #Integration #Krönika