Det är kunden som är stjärnan, inte säljaren. Och det är säljarens uppgift att få kunden att känna sig som en sådan. Det skriver Linda Skugge, fristående krönikör.

Jag kan sälja sand i Sahara.

Just det lovade jag min fantastiska Skugge&co-kollega Fridah Jönsson att inte skriva i den här krönikan så därför kunde jag så klart inte låta bli.

Men det kan jag inte. Sälja sand i Sahara alltså. Tror man att man kan det är man verkligen ingen bra säljare och borde nog inte jobba som det.

Det som jag tyckte allra bäst om i Fredrik Eklunds bestsellerbok Sälj! – konsten att sälja vad som helst till vem som helst var hans beskrivning av det hårda arbete som ligger bakom all form av sälj. Att det i själva verket mest handlar om att dag efter dag gå på’n igen. Mata mata mata. Och det finns inget slut. För slutar man sälja slutar kunderna droppa in. Om ingen kör motorn sinar den. Dessutom gillade jag att han genuint älskar att sälja, att han får det att framstå som någonting roligt och eftersträvansvärt. För det är verkligen roligt att jobba med sälj.

Men Fredrik Eklunds drivkraft är att han själv vill synas, det är han  som är stjärnan. Kunderna ska titta på och garva åt hans  trademark som är den där kicksparken.

För mig som också jobbar en hel del med sälj förvånar det mig mycket. För det är ju tvärtom. Det är ju kunden som ska synas. Det är kunden som ska stå i fokus. Jag ska titta på kunden, kunden ska inte titta på mig.

Mitt sälj går ut på att jag ska hjälpa kunden att synas och nå ut, antingen i traditionell gammelmedia eller i olika former av nya medier. Det är jättebra att ha ett trademark men det är ju knappast jag som ska ha det utan i så fall kunden som andra kan titta på och komma ihåg och vilja sprida vidare i sina kanaler. Jag förstår faktiskt inte varför säljaren ska ha någon lustig ”grej”, enligt mig ska säljaren vara den som förlöser kundens ”grej”. Säljaren ska inte vara ”stjärnan”, utan det är det kunden som ska vara. Och är kunden ingen stjärna är det säljarens uppgift att få kunden att känna sig som en sådan. Säljaren ska göra kunden till ”kändis”. Säljaren ska göra så att kunden blir omtalad och åtråvärd så att så många som möjligt vill köpa det som kunden erbjuder.

Förutom att ha en aldrig sinande energi är det viktigt att som säljare lyssna på sina befintliga och potentiella kunder. Det rådet saknar jag också i Fredrik Eklunds bok och det är det allra bästa med säljjobbet: att man hamnar i sådana spännande situationer med de mest skiftande personer och det slutar alltid med att man bara pratar om barnen eller sjukdomar eller drömmar eller resor. Allt annat än jobb. Och just där och då blir det jobb.

Och den bästa säljaren än inte hen som gör den högsta och coolaste kicksparken, nej det är hen som minns vad allas barn heter och som följer upp vad frun fick för provsvar på senaste sköldkörtelprovet. Där startar affären.

Det är synd att det är så svårt att hitta personer som vill jobba som säljare för det finns en liten säljare i varje människa. Det handlar bara om att vara sig själv och ha en stor portion ödmjukhet och aldrig tro att man kan sälja sand i Sahara.

Linda Skugge

Publicerad av Linda Skugge den 2016-11-09 - 21:29  #Krönika