Att medarbetarna ska kunna klockan och faktiskt vara intresserade av att jobba är inte för mycket begärt, menar Arbetsmarknadsnytts nya krönikör Eva Cooper. Hon reflekterar bland annat över en platsannons från ett kafé i Rättvik.

Meriterande för sommarjobben på kaféet i Rättvik? Vara glad och serviceinriktad, veta hur du använder en kortterminal, kunna klockan, inte behöva använda Facebook och Snapchat var tredje minut, kan tänka sig att jobba mer än två dagar i veckan, inte behöva ta ledigt under vecka 29,30 och 31 för att ”hitta sig själv” med mera.

Klart att annonsen för sommarjobb på Café Södergården, som i våras publicerades i Rättviksbladet, väckte muntra reaktioner hos alla som såg den. När det är svårt att hitta personal behöver företagen använda sig av olika knep för att sticka ut. Men bakom de skämtsamma meriterna döljer sig en hel del allvar.

”Jag är jättetacksam för om man kan klockan, för man måste kunna komma i tid till jobbet. Det är viktigt att man lär sig att tänka på att om man inte kommer i tid så drabbar det även ens medarbetare. Sånt här basic tänk, det finns liksom inte riktigt i dag. Vi kanske måste prata med ungdomarna som ska ut i arbetslivet”, sa Louise Åhlen i en intervju till Aftonbladet.

Företagen vill ha medarbetare som förstår att om de inte kommer tillbaka efter lunchrasten i tid så drabbar det deras kollegor.

Hela åtta av tio företagare har problem med att hitta rätt arbetskraft. Företag som vill växa – eller hålla verksamheten i gång under hela året – hindras av problemen med kompetensförsörjningen. Ett besvär som dessutom har vuxit till att bli det absolut största tillväxthindret de senaste åren.

Har vi ett sådant felmatchat utbildningsväsende i Sverige? Nej. Louise Åhlén sätter fingret på vad som är absolut viktigast och samtidigt absolut svårast för företagare som ska rekrytera: hitta arbetssökande med rätt attityd, som är ansvarstagande och självgående. Dessa tre faktorer väger tyngst oberoende av bransch, företagets storlek eller geografiska placering.

Företagen vill ha medarbetare som förstår att om de inte kommer tillbaka efter lunchrasten i tid så drabbar det deras kollegor. Eller sådana som förstår att kommer det ett meddelande på Facebook medan man har en kund, så får meddelandet vänta. Platsannonser som Café Södergårdens skulle lika gärna kunna användas av en större byggfirma i Ystad, eller ett litet revisionsföretag i Umeå.

”Vi kanske måste prata med ungdomarna som ska ut i arbetslivet”, säger Louise Åhlén. Det måste vi. Och genom att praktiken nu blir obligatorisk på högstadiet kommer skolungdomar att få fler kontakter med arbetsmarknaden. Det spelar roll. Som en lärare i Gävle nyligen sa till mig: det ger effekt när när en företagare, någon som anställer, poängterar vikten av att hålla tiden.

Problemen med att hitta självgående och ansvarstagande människor med rätt attityd spänner över alla generationer och alla utbildningsnivåer.

Men det här är inte bara en ungdomsfråga. Problemen med att hitta självgående och ansvarstagande människor med rätt attityd spänner över alla generationer och alla utbildningsnivåer.

Var det bättre förr? Ja, kanske. Men det var inte bara mer pli på ungdomen. Det var också bättre pli på 50-åringarna.

Men företagen själva har också en hemläxa att göra. Alltför många, framförallt mindre företag, saknar strategier för kompetensförsörjningen. Det blir paniklösningar, och de använder det privata nätverket för att försöka hitta rätt och släcka den akuta branden på personalfronten.

Det krävs strategi och rutiner. Dessutom behövs ett öppet sinne när det gäller att ta emot PRAO-elever, praktikanter, arbetssökande som vill jobba men som inte kan språket perfekt, människor med funktionshinder och andra. Som arbetsgivare är det att förvänta sig för mycket att tänka att alla som börjar jobba är helt perfekta dag 1. Alla har vi behov av en Ny på jobbet-skylt i början.

Men att medarbetaren ska kunna klockan och faktiskt vara intresserad av att jobba medan hen är på jobbet är inte för mycket begärt.

Eva Cooper

Publicerad av Eva Cooper den 2018-06-13 - 10:24  #Kompetensförsörjning #Krönika