Sannarps Bensin och Butik. Sven-Olof Gudmundsson, vd och hans medarbetare Mohamad Albakri, som är nyanländ från Syrien.
Foto: Anders Andersson/TT

Integrationen är vår viktigaste samhällsfråga, menar företagaren Sven-Olof Gudmundsson i Halmstad. Därför bestämde han sig för att anställa en nyanländ person via Arbetsförmedlingen. Men han visste inte hur krångligt det skulle bli innan Mohamad Albakri från Syrien kunde börja hos honom.

Ville bidra till integrationen – bromsades av AF:s krångel

Publicerat av Karin Myrén

Företagaren Sven-Olof Gudmundsson i Halmstad ville anställa en nyanländ person för att bidra till integrationen. Han kunde inte föreställa sig hur krångligt det skulle bli. Mest kritisk är han till Arbetsförmedlingen.

Sven-Olof Gudmundsson, vd för Sannarps Bil och Butik.

Regelkrånglet och osäkerheten gör att man känner sig lurad. Det är olustigt att hela tiden få tillbaka mejl och tvingas sitta i långa telefonköer, säger Sven-Olof Gudmundsson.

Foto: Anders Andersson/TT

– Det var så mycket administration! Som franchisetagare är jag ju van vid en smidig administration för att kunna jobba med mina kunder. Och så måste jag plötsligt ägna så mycket tid åt detta – det är frustrerande.

Sven-Olof Gudmundsson som driver Sannarps Bensin & Butik i Halmstad är irriterad över att integrationen av personer med utländsk bakgrund går så sakta. Trots att alla vet att det enda som fungerar är att få in dem i arbete, görs det alldeles för lite för att det ska ske, anser han.

Därför bestämde han sig för att anställa en nyanländ person via Arbetsförmedlingen. Men han visste inte hur krångligt det skulle bli innan Mohamad Albakri från Syrien kunde börja hos honom.

Krävdes flera olika kontakter

Först tog det tid innan Arbetsförmedlingen fick fram namn på aktuella personer. När Sven-Olof Gudmundsson hade bestämt sig för Mohamad Albakri och skulle söka pengar kunde han inte göra det hos Arbetsförmedlingen som han hade haft kontakt med, utan han var tvungen att skaffa inloggning till ett annat kontor för att göra det.

Därefter behövde han logga in på Bolagsverkets sajt för att begära ut registreringsbevis för bolaget. Vid ett tillfälle under processen ringde han sin kontakt på Arbetsförmedlingen och bad om hjälp, men blev hänvisad till ett annat nummer där han hamnade på plats 57 i telefonkön.

– En timme och 45 minuter satt jag i kö för att få hjälp med en enkel uppgift! Regelkrånglet och osäkerheten gör att man känner sig lurad. Det är olustigt att hela tiden få tillbaka mejl och tvingas sitta i långa telefonköer. Jag ville bara göra något bra och få igång honom.

Mohamad Albakri
Foto: Anders Andersson/TT

Mohamad Albakri säger att han lär sig mycket mer svenska på jobbet än på SFI. Efter åtta månader i Sverige och fyra månader på Sannarps Bil & Butik pratar han hjälplig svenska och börjar bygga lite meningar, enligt Sven-Olof Gudmundsson.

Mohamad Albakri, som är utbildad bilelstekniker, kom från Syrien för åtta månader sedan och har nu jobbat fyra månader på Sannarps Bensin & Butik. Främst tar han om hand om hyrbilarna och tvättar dem, dammsuger, och fyller på olja och spolarvätska.

Själv säger Mohamad Albakri att han lär sig mycket mer svenska på jobbet än på SFI, och nu pratar han hjälplig svenska och börjar bygga lite meningar, enligt Sven-Olof Gudmundsson.

– Jag har sagt till personalen att det här är ett åtagande vi har. Att vi pratar svenska med honom. Han förstår verkligen att det är viktigt att lära sig språket och frågar hela tiden om det han inte förstår.

Högre effektivitet

Tack vare Mohamad Albakri kan den som är ansvarig för hyrbilarna fokusera mer på kundbesök och på att hantera vagnparken. Sven-Olof Gudmundsson räknar med att tjäna in Mohamad Albakris lön genom högre effektivitet, men också genom mer motiverade medarbetare.

– Jag märker att de andra frågar honom mycket om hans liv och om flykten hit. Det gör också att vi närmar oss varandra och får en större förståelse för varandra. Det här känns så bra!

Anställningen är på ett år, med möjlighet att förlänga ytterligare ett år. Sven-Olof Gudmundsson får 65 procents av Mohamad Albakris lön från Arbetsförmedlingen och efter sociala avgifter innebär det att han står för ungefär halva lönen. Men det tog tre månader innan första ersättningen från Arbetsförmedlingen betalades in – på skattekontot.

– Eftersom pengarna kom dit var jag tvungen att ta ut dem därifrån och föra över till mitt bankgiro.

Trots att han är så nöjd med att ha anställt Mohamad Albakri vågar han inte rekommendera sina branschkollegor att anställa en nyanländ, med tanke på processen de måste igenom först.

En bedömning som Svensk Bensinhandel gjorde för något år sedan visade att branschen skulle kunna erbjuda runt 1 000 enkla jobb.

– Jobb finns det men systemet måste bli smidigare och enklare för företagare som vill göra en samhällsinsats. Många nyanlända kan gå direkt in på enklare jobb och göra nytta – och få åka till jobbet varje dag, ta ansvar och känna sig behövd. Det här är vår viktigaste samhällsfråga, menar Sven-Olof Gudmundsson.

Arbetsförmedlingens kommentar

Patrik Svensson, presschef på Arbetsförmedlingen, betonar att ambitionen är att det ska vara smidigt men att det också måste vara rätt.

– Självklart ska processen inte uppfattas som krånglig, och det är viktigt att det går snabbt så att man inte missar en rekrytering. Men inför ett beslut måste vi kontrollera vissa saker så att vi vet att det är en schyst arbetsgivare som betalar skatt och håller sig till regelverket.

Han har svårt att kommentera ett enskilt fall men konstaterar att det inte är bra om en företagare slussas runt till olika delar av arbetsförmedlingen. Helst ska det vara en och samma kontakt under hela ärendets gång.

Att behöva vänta tre månader på ersättningen tycker Patrik Svensson låter som alldeles för lång tid.

– Det är svårt att säga vad det beror på i det här fallet. Om arbetsgivaren vid kalendermånadens slut lägger in sin rekvisition via webbtjänsten ska det inte ta mer än två veckor att få pengarna.

Karin Myrén

Publicerad av Karin Myrén den 2019-03-01 - 10:26  #Arbetsförmedlingen #Integration