Hamnarbetarförbundet
Foto: Adam Ihse/TT

Uppehåll i hamnförhandlingarna

Publicerat av Stina Bengtsson

Efter en höst av förhandlingar har nu Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet inga fler förhandlingar planerade.

Joakim Ärlund

Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund.

Foto: Transportföretagen.
Erik Helgeson, Hamnarbetarförbundet, Hamn4an

Erik Helgeson, Hamnarbetarförbundet.

Foto: Björn Larsson Rosvall / SCANPIX

Konflikterna mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarsidan har pågått under lång tid. Arbetsmarknadsnytt har vid upprepade tillfällen rapporterat om den långa konflikten i Göteborgs hamn.

Men sedan en tid tillbaka har konflikterna hållits tillbaka. Istället har Hamnarbetarförbundet valt att begära förhandlingar i många olika ärenden, bland annat frågan om kollektivavtal.

– Sverige Hamnar har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal, på branschens kollektivavtal med Transportarbetarförbundet, men detta avvisade de redan tidigt i höstas, berättar Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund.

Enligt Joakim Ärlund är hängavtal den beprövande modellen på arbetsmarknaden i situationer som den här. Något som Hamnarbetarförbundet inte håller med om. Förbundsstyrelseledamoten Erik Helgeson säger i ett uttalande att han är besviken.

– Det har varit bra samtal i över en månad, säger han.

Under hösten har organisationerna träffats fyra gånger och Joakim Ärlund är beredd att fortsätta.

– Vårt mål är att finna en hållbar lösning som inte äventyrar stabiliteten i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Vi står till förfogande för fortsatta förhandlingar, säger Joakim Ärlund.

För två år sedan kallades också medlare in för att lösa tvisten mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar, efter långtgående konflikter i Göteborgs hamn. Det blev en rekordlång process som slutade med att medlarna gav upp. I sin rapport skrev de bland annat: ”I snart sex månader har vi försökt att identifiera en fast utgångspunkt för medlingsarbetet. Det har inte lyckats. Så som tvisten initialt presenterades av Hamnfyran [Hamnarbetarförbundets avdelning 4, som är verksam i Göteborgs hamn, reds amn] går den idag knappast, att med våra ögon att känna igen! Från början presenterades sex punkter. Vissa av dem var allmänt hållna och våra försök att få fram begripliga preciseringar har misslyckats. Konflikten har växt till att omfatta allt. Avtalsprinciper, avtalsinnehåll, arbetsorganisation, driftledningsfrågor – ja hela hamnens verksamhet”.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2018-12-06 - 16:40  #Konflikt #Kollektivavtal #Hamnkonflikten