Kollektivavtalet mellan fackförbundet Transport och arbetsgivaren Foodora var klappat och klart, trodde de flesta. Men nu visar det sig att Transport har backat, rapporterar flera medier.
Nyligen presenterades nyheten att Foodora och Transport var nära att skriva kollektivavtal för företagets cykel- och mopedbud. Avtalet skulle bli det första i sitt slag rörande företag inom den så kallade gig-ekonomin.
– Vi har kommit överens om innehållet i ett avtal med Foodora, men det är upp till vår styrelse och deras ledning att godkänna det, sa Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport till Svenska Dagbladet i förra veckan.
Även Foodoras vd Hans Skruvfors kommenterade då överenskommelsen.
– Det här är något som är banbrytande i den här branschen och visar att man kan vara en del av den svenska modellen, sa han till Sveriges Radio.
Men en vecka senare är tongångarna betydligt mer negativa från fackets sida. Nu meddelar Transport att de inte vill skriva under ett avtal som inte omfattar lagerarbetare och personer som kör ut leveranser med bilbud, skriver Sydsvenskan.
– Jag hoppas att vi fortfarande ska komma överens. Men då ska det gälla hela Foodoras verksamhet, säger förbundsordförande Tommy Wreeth till tidningen och till DN säger han:
– Men utifrån att företagets verksamhet förändrats så har vårt krav på ett ”heltäckande” avtal möjligen förändrats, säger han.
Flera medier har sökt Foodora för en kommentar, men de har avböjt med anledning av pågående dialog med Transport.
#Kollektivavtal#Svenska modellen#Transportföretagen#Lönebildning