De Phat Ly, Skövde, och Kent Ly, Jönköping
Foto: Privat + TT

De Phat Ly driver restaurang i Skövde och Kent Ly i Jönköping. Båda har försökt rekrytera kockar med specialistkompetens från andra länder, men fått nej från Migrationsverket.

Tio miljoner i vinst – Migrationsverket: De tjänar för lite

Publicerat av Henrik Sjögren

I 33 år har hotellet varit stabilt och lönsamt. I dag gör det årliga vinster på tio miljoner. Men att anställa en diskare på 70 procent, det har de inte råd med – anser Migrationsverket. Flera företag vittnar nu om märkliga avslagsbeslut i arbetstillståndsärenden på grund av påstådd låg lönsamhet.

Företagen gör miljonvinster år efter år och har stora summor likvida medel sparade. Kunderna köar, vinstmarginalen är hög och företagen vill anställa fler. Men de får inte för Migrationsverket – som säger att de tjänar för lite pengar. Företag efter företag vittnar nu om nya svårigheter att anställa människor från tredje land – i många fall människor med specialistkunskaper som inte går att finna i Sverige.

– Migrationsverket anser på allvar att företagen inte har råd att anställa. Jag vill hävda att Migrationsverkets handläggare inte kan läsa siffror eller har de nödvändiga ekonomiska kunskaperna, säger ekonomen Joachim Blom, ekonomikonsult hos ett av de drabbade företagen.

Ett av exemplen gäller restaurangen Sushiyaki i Skövde som är i trängande behov av japanska kockar för att tillmötesgå den växande efterfrågan. Företaget har funnits i tre år och har redan från början gjort miljonvinster. Men när ägaren, De Phat Ly, skulle anställa fler japanska kockar blev det stopp – Migrationsverket sa nej, med hänvisning till att de inte trodde att företaget skulle förmå att betala lönerna.

– Det är helt absurt på många sätt, säger De Phat Ly som har varit tvungen att skära ner på antalet öppna dagar och tvingas nu se sina kunder köa i uppemot en timma för hämtmaten på grund av personalbristen.

”Alla möjligheter i världen att anställa”

De Phat Ly har drivit restauranger i många år. Sushiyaki startade han för tre år sedan och redan från start har han haft både hög omsättning och goda resultat. Omsättningen ligger på runt 11 miljoner och vinsten är på runt två miljoner – en vinstmarginal på runt 22 procent.  

Trots det är det på grund av låg lönsamhet som de två japanska kockarna fick avslag på sina arbetsansökningar. De har begärt överklagan med har fått beskedet att det inte går att begära omprövning på avslaget.

– Alla som kan något om bokföring ser att han har alla möjligheter i världen att anställa de japanska kockarna. Det hör även till saken att företaget egentligen inte anställer mer personal. Han ersätter två personer som slutar samt att han anställer två personer som han tidigare har hyrt in i verksamheten. Företaget har även likvida medel i form av aktiefonder på uppemot fem miljoner kronor. Det är obegripligt att Migrationsverket gör den här bedömningen, säger Joachim Blom, företagets ekonomikonsult.

Jobbar extremt många timmar

Och hur Migrationsverket tror att företaget skulle förlora pengar på att anställa mer personal är för ägaren De Phat Ly själv en stor gåta.

– Jag måste jobba extremt många timmar själv nu för att hinna med, och min dotter likaså. Minst femton timmar om dagen. Kunderna måste vänta uppemot en timma på maten och vi har fått lov att minska öppettiderna, för vi hinner inte laga all mat på normala öppettider, säger De Phat Ly.

De Phat Ly är inte ensam om att ha personal som har blivit nekade arbetstillstånd på grund av låg lönsamhet – trots att företaget går oomtvistligt bra. Katarina Fingal driver John Bauer Hotel i Jönköping, vilket ingår i kedjan Best Western Hotels. Hon ville behålla sina två kockar från Serbien, men de fick avslag på arbetstillståndsansökan grund av att företaget bedömdes ha för låg lönsamhet.

Katarina Fingal

John Bauer Hotel gör utdelningar på runt tre miljoner per år. Ändå menade Migrationsverket att de inte hade råd att anställa en diskare på 70 procent, berättar hotellets vd Katarina Fingal.

Foto: John Bauer Hotel

– Jag är inte lättkränkt, men den här gången blev jag ledsen. Vi har drivit hotellet framgångsrikt i 33 år. Vi gör ett nettoresultat på tio miljoner. Vi har inte behövt gå till banken och låna för till exempel renoveringar. Vi gör utdelningar på runt tre miljoner om året. Likväl skriver Migrationsverket att vi inte har de ekonomiska förutsättningarna att betala lön till dem, säger Katarina Fingal.

Hon kontaktade sin revisionsfirma där reaktionerna över hur Migrationsverket har räknat inte lät vänta på sig.

– De höll på att trilla av stolen. De undrar om Migrationsverket överhuvudtaget kan läsa siffor. Vi gjorde en överklagan och efter mycket processande fick vi rätt. En av kockarna kom tillbaka till oss men det tog elva månader, vilket är onödigt lång tid och det tar på krafterna. Vi förlorar mycket på att behöva vänta så länge på nya beslut, säger Katarina Fingal.

Migrationsverket upprepade beteendet

Men trots att John Bauer Hotel fick rätt så upprepade Migrationsverket samma märkliga bedömning alldeles nyligen för Katarina Fingal. En diskare från Sri Lanka, som har jobbat ett år på hotellet, fick avslag på sin arbetstillståndsansökan mot bakgrund av den bedömda låga lönsamheten.

– Migrationsverket tyckte på fullaste allvar att vårt lönsamma och stabila hotell inte skulle ha råd att anställa en diskare på 70 procent. Efter överklagan gick det att anställa även honom. Men det tar tid och kraft och ibland händer det att jag misstänker att Migrationsverket har en baktanke med att förhindra oss att anställa utländsk arbetskraft, säger Katarina Fingal.

Tror att myndigheten försöker förhindra anställning

Den misstanken delar hon med Kent Ly som äger restaurangen Jungle Thai i Jönköping. Han har haft samma problem med att anställa människor från tredje land till sin verksamhet. Restaurangen behövde kockar specialiserade på det thailändska köket för några år sedan. Handläggningstiderna var så långa att Kent Ly var tvungen lägga ner delar av verksamheten under tiden.

Men när han väl fick möjlighet att anställa kockarna kom Migrationsverket med ett nytt besked. Han hade för låg lönsamhet för att anställa dem.

– Jag undrar vilken företagare som anställer människor om man inte räknar med att den anställda ska generera vinst. Jag får för mig att Migrationsverket försöker förhindra oss att anlita utländska människor för att vi i stället ska använda oss av alla de arbetslösa nyanlända som finns här. Men det funkar inte så. Det går inte att hitta den här specialistkompetensen på gatan. Det är inga enkla jobb det handlar om. Det är kockar som har kompetens som tar åratal att lära upp, säger Kent Ly.

”Individuell bedömning”

Arbetsmarknadsnytt frågade Migrationsverket om rimligheten i tjänstemännens bedömning där lönsamma företag bedöms ha för låg lönsamhet för att anställa specialister från andra länder än EU-zonen.

Erik Holmgren

– Det görs alltid individuella bedömningar, säger Erik Holmgren på Migrationsverket.

Foto: Migrationsverket

– Det görs alltid en bedömning huruvida företaget har råd att betala lön till den som söker arbetstillstånd för en tjänst på ett företag. Det görs utifrån ekonomisk dokumentation som årsredovisningar, balansresultatrapporter, kortsiktiga skulder och tillgången till likvida medel, säger Erik Holmgren som är enhetschef på Migrationsverket.

Hur ska ett nybildat företag kunna visa upp dokumenterat god ekonomi?
– I de fallen kan man visa upp ingångna kontrakt. De kan visa att de har tecknat ett avtal som säger att företaget ska leverera si och så mycket.

Men om ett företag redan har dokumenterat god lönsamhet och den arbetssökande får avslag i alla fall?
– Jag kan inte yttra mig om enskilda fall men då ska man inte kunna förneka tillstånd, i alla fall inte på de grunderna.

Om ett hotell har fungerat stabilt i 33 år och gör vinster på tio miljoner om året – är det då rimligt att företaget inte ska kunna anställa en diskare på grund av dålig lönsamhet?
– Nej, det låter naturligtvis orimligt utifrån vad du säger. Men jag känner inte igen ärendet och jag vill helst inte yttra mig om ärenden jag inte har kännedom om eller där jag inte har läst på.

Hur kommer det sig att företagare upplever att detta förekommer?
– Jag vill inte prata om de enskilda fall du hänvisar till. Men generellt sett har Migrationsverket möjlighet att göra denna bedömning, och det handlar i första hand om att motverka skenavtal och missbruk. Om till exempel en liten kiosk visar sig ha tio anställda så kan det finnas en misstanke om att kiosken endast är en täckmantel för att erbjuda människor arbetstillstånd och möjlighet att stanna i Sverige, säger Erik Holmgren.

Henrik Sjögren

Publicerad av Henrik Sjögren den 2019-09-16 - 15:08  #Kompetensförsörjning #Integration