Logo
Logo
Nyhet10 juni 2020 - 14:06

Taxibranschen på fallrepet – företag utan krishjälp

Regeringens bristande krishjälp till enskilda firmor bidrar till en långsam död för taxibranschen, menar företagaren Hozan Abas. Det sänder oroande signaler till Sveriges framtida företagare. ”Varför göra rätt för sig om det inte lönar sig?”.

Taxiföretagaren Hoznan Abas
"Om ingen hjälper dig när allt går åt skogen, vad tjänar det då till att vara en skötsam företagare?". Det säger taxiföretagaren Hoznan Abas som nekas krishjälp för att han har en enskild firma.Foto: Sören Andersson

Krisens efterverkningar, en nedkyld ekonomi, sammankomstförbud och en försvinnande turism har pulveriserat Sveriges taxinäring. En av de påverkade är Hozan Abas som driver ett taxiföretag som är anslutet till Taxi Stockholm. Kort efter pandemiutbrottet i mars kollapsade intäkterna med 90 procent. Efter en smärre stabilisering i senvåren omsätter han numera 30 procent av sina tidigare intäkter.

– Det är en tragisk situation för både företag och anställda. Förra året omsatte vårt bolag åtta miljoner kronor. I år kan vi räkna med ett tapp på 5,6 miljoner. I början hade vi tio anställda, nu har hälften lämnat branschen och vi har gått från sex taxibilar till tre, säger Hozan Abas till Arbetsmarknadsnytt.

Enskilda företag lämnas utanför

Trots regeringens strida ström av krispaket under våren finns det egentligen inget som har kommit till undsättning för enskilda företag, menar han. De pengar som regeringen själv har hävdat går till enskilda småföretagare funkar inte i praktiken. Han syftar bland annat på avsättningen till en periodiseringsfond som ger enskilda firmor möjligheten att få tillbaka från fjolårets vinstskatt. Det är en försköning av verkligheten, menar Hozan Abas.

– Tanken är såklart god. Problemet är att om man nollställer hela vinsten från förra året så ser det på pappret ut som att man nolltaxerat för helåret. Då försvinner pensionsrätten för det året och dessutom förlorar man den kreditvärdighet som behövs för att köpa in ny utrusning för taxibilen på avbetalning. I slutändan måste det också betalas tillbaka, precis som företagskrediterna och skatteanståndet, säger han.

Kostat mer än det smakat

Statsfinansierade sjuklöner betraktar Hoznan Abas också som en flopp förklädd i fin retorik. I själva verket har åtgärden kostat mer än det smakat.

– Det slog fel från första början när de presenterades i mitten av mars. Först sa regeringen att staten står för arbetsgivarens sjuklön för april och maj. Sen uppmanar man i princip alla anställda att stanna hemma vid minsta förkylningssymtom. Det slutade med att majoriteten av befolkningen sjukskrev sig och arbetsgivaren var tvungen att bära kostnaden för hela mars. Det kändes som en bestraffning från regeringen, säger han.

Mörk situation

Då omställningsstödet fortfarande inte har trätt i kraft går det bara att spekulera om dess effekter. Men situationen ser mörkt ut, menar taxiföretagaren.

– Om vi utgår från scenariot att vår verksamhet har tappat 5,6 miljarder kronor i år räknar jag med att omställningsstödet som mest kommer ge tillbaka 120 000 kronor för att kompensera för alla fasta kostnader. Det gör ingen skillnad, det bidrar bara till en långsammare död för taxiföretagen, säger Hozan Abas.

Med tanke på alla kompromisser som januaripartierna har behövt göra för att få fram de nuvarande krispaketen, hyser han inga förhoppningar om att politikerna någonsin kommer att hitta en mirakelkur för enskilda firmor.

– Som det ser ut nu så kommer man inte att rädda någon med nuvarande krishjälp. Jag tror att politikerna saknar den kraft och ryggrad som behövs för att fatta den typen av beslut. Om man fortfarande tror på en lösning riskerar man att bli otrolig besviken.

Hälften kan gå i konkurs

Ju mer tiden går desto hårdare måste företagen måste kämpa för att överleva. Enligt en färsk enkät från Svenska Taxiförbundet riskerar 3 800, cirka hälften av Sveriges taxiföretag, att gå i konkurs innan regeringens omställningsstöd träder i kraft den 1 juli.

– Om inte sammankomstförbudet på 50 personer hävs och turismen börjar rulla igång igen så kommer det att bli katastrof för företagarna, säger Hozan Abas.

Det stora problemet, tror han, är att enskilda firmor inte räknas som riktiga bolag hos politikerna. Framöver, långt efter att krisen har klingat av kommer de psykologiska effekterna från denna särbehandling att eka i näringslivet, menar han. Det kan i förlängningen bli katastrofalt för samhället.

– Regeringen behandlar företagare som om de belastar samhället som gott och väl kan försvinna, vem bryr sig liksom? Det är oklart varför det finns en sådan särbehandling. Vi pratar om hederliga företagare som har gett bort hela sitt liv på sitt arbete, säger Hoznan Abas och avslutar:

– Det finns en risk att man tappar respekten att sköta allt exemplariskt i företaget. Om ingen hjälper dig när allt går åt skogen, vad tjänar det då till att vara en skötsam företagare? Det är uruselt för att uttrycka det milt.

#Företagsamhet#Coronakrisen#Politik
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist