Maja Hultén från Stureplansgruppen pratar med en potentiell ny medarbetare i Visitas monter på Järvaveckan.
Foto: Sören Andersson

Maja Hultén från Stureplansgruppen pratar med en potentiell ny medarbetare i Visitas monter på Järvaveckan.

Stureplansgruppen hittar nya medarbetare på Järva

Publicerat av Stina Bengtsson

När Järvaveckan går av stapeln finns många organisationer på plats i förhoppningen om att kunna rekrytera nya lovande medarbetare. Stureplansgruppen är inget undantag. ”Så länge man jobbar bra och levererar, så kan man göra karriär hos oss”, säger David Bazan, som själv har klättrat inom organisationen.

Per Gunne, vice vd för Stureplansgruppen

Per Gunne, vice vd för Stureplansgruppen.

Foto: Pressbild

– Vi har en kille som började som diskare på Wagamama som nu är kökschef, berättar David Bazan från Stureplansgruppen.

– Så länge man jobbar bra och levererar, så kan man göra karriär hos oss, säger han.

David Bazan är chef över bland annat diskare och så kallade nissar, sammantaget ungefär 30 personer. I veckan deltar han och flera av hans kollegor från Stureplansgruppen på Järvaveckan. Syftet är att rekrytera nya medarbetare till alla typer av tjänster inom deras verksamheter. De representerar ett företag och en näring, besöksnäringen, som hela tiden skriker efter ny kompetens. För Stureplansgruppens del handlar deltagande på Järvaveckan om att hitta medarbetare till såväl restauranger Hillenberg, Wagamama och Supper som till Hotell Berns, men det handlar också om att hitta personal till evenemang på bland annat Globen. Och mycket mer.

Själv började David Bazan som diskare och städare i Åre, men genom sitt driv kunde han klättra i organisationen. Och han är inte ensam.

– Vi har hur många som helst som har klättrat, börjat som bartendrar och sedan till exempel kommit tillbaka som bolagsjurister eller ekonomer, säger Stureplansgruppens vice vd Per Gunne.

Finns folk att anställa överallt

David Bazan säger att det finns folk att anställa överallt, inte minst på Järva.

– Det är bara att gå fram till folk och fråga om de vill jobba. Eller ibland sms:ar jag någon kompis och frågar om han har någon kusin som behöver jobba, säger han och illustrerar det ständiga behovet av nya medarbetare.

 

Järvaveckan
Foto: Sören Andersson

David Bazan, Stureplansgruppen, pratar med Sara Nordström från Visita Stockholm. I förgrunden Davids kollega Jerusalem Wasyehun.

 

Men han är också noga med att poängtera att det är viktigt att förklara vad jobbet går ut på, så att alla har rätt förväntningar.

– Ibland måste vi gå igenom arbetstillstånd. Sedan måste vi gå igenom kontrakt, vilka timmar som gäller. Vissa tjänster kräver till exempel nattjobb, säger David Bazan.

Inbjudna av Visita

Maja Hultén är David Bazans kollega och jobbar med HR-frågor på Stureplansgruppen. Hon berättar att de har blivit inbjudna av Visita att vara med på Järvaveckan.

– Det är superkul! Vi söker folk inom nöje, restaurang, hotell, evenemang, berättar hon.

– Vi har 3 000 anställa på ett år. Det är en rörlig bransch, så vi söker alltid folk, fortsätter hon.

Stureplansgruppen står i Visitas tält. Hit kommer många som söker jobb, inte minst ungdomar som bor på Järvafältet. När de kommer till tältet får de prata med någon av Stureplansgruppens medarbetare, som berättar om vad det finns för jobb att söka. På en vägg i tältet sitter platsannonser för till exempel kockar, receptionister och housekeeping.

– De som kommer hit får ett visitkort, så att de kommer i kontakt med mig direkt. Sedan har jag alla kontakter med cheferna i våra olika verksamheter, säger Maja Hultén.

Att vara med på Järvaveckan är naturligt för Stureplansgruppen, menar Maja Hultén.

– Vi behöver visa att vi är en bra aktör för inte minst unga som vill komma in på arbetsmarknaden, säger hon.  

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2018-06-12 - 15:08  #Kompetensförsörjning #Integration