När coronakrisen slog till fick Majje Mazloumi hjälp av stammisen Joakim Johansson att rädda sin nyöppnade bar
Foto: Sören Andersson

När coronakrisen slog till fick Majje Mazloumi hjälp av stammisen Joakim Johansson att rädda sin nyöppnade bar

Så räddade stammisen krogen under coronakrisen

För Majje Mazloumi hade drömmen om att driva en bar bara börjat när coronakrisen slog till. Men med hjälp av en driven stammis har han lyckats vända krisläget till sin fördel.

Efter tolv år i USA flyttade Majid ”Majje” Mazloumi tillbaka till Sverige i slutet av 2019 för att förverkliga sin dröm om att driva en bar. Nyår 2020 blev starten för Na9jn Bar i Hammarby Sjöstad i Stockholm. Efter januari och februari, vanligtvis tuffa månader för restaurangbranschen, skulle de komma igång på riktigt. Men så kom corona.

– Då gick det ju tyvärr som det gick, säger Majje Mazloumi.

Verksamheten stod snabbt utan kunder. Det var då som stammisen Joakim Johansson fick idén om Projekt Rädda en krog.

– När jag började besöka Na9jn så slogs jag av hur trevlig och välkomnande Majje var. Så när jag insåg att corona var ett direkt hot mot verksamheten ville jag, med hjälp av mitt kontaktnät och mina kunskaper, ställa upp för honom. Ge tillbaka, säger Joakim Johansson.

Två behov

Joakim Johansson är i kommunikatör och driver en kommunikationsbyrå. Redan innan coronautbrottet hade han utfört flera kommunikativa uppdrag åt Na9jn bar, och när han tog fram idén om det ideella projektet hade han redan en uppfattning om vad som kunde göras.

– Jag såg ett behov av två saker: fysisk hjälp med renovering och handgripliga uppgifter och ett helhetstänk. Såklart är det positivt hur mycket stöd och pepp företag får via sociala medier men jag hoppas också att fler vill göra som vi, att handgripligen hjälpa med vad man kan.

Helheltstänket involverade allt från teoretiskt varumärkesbygge till mat, dryck och inredning. Den stora förändringen är namnbytet från Na9jn till Socialen. Baren har även tapetserats och fått en ny uteservering. Dessutom har projektgruppen tagit fram en ny eventstrategi.

– Vi kämpade på fysiskt och eftersom jag primärt arbetar teoretiskt tyckte jag att det var skönt att göra något handgripligt. Att se direkta resultat. Det var en personlig belöning att få se det växa fram. Dessutom såg jag ju att det var ett sätt att hålla Majjes humör uppe och för oss både att behålla ett framtidstänk, en målbild, säger Joakim Johansson.

Dokumenterade arbetet

I takt med att han och Majje Mazloumi dokumenterade arbetet via sociala medier växte Projekt Rädda en krog.

– Vi började med konkreta praktiska saker som inredning. Samtidigt som vi renoverade filmade vi och lade ut små videor på sociala medier, vilket ledde till att utomstående blev inspirerade och ville hjälpa till. Både företag och enskilda människor med specialtalanger kom in i projektet.

Den stora utmaningen var att hålla den satta nollbudgeten.

– Vi gjorde det genom att sätta regeln: alla idéer måste vara gratis. Vi kan inte föda fram idéer som kostar pengar, då är det fel idéer. Några få saker kostar såklart, exempelvis att printa ut posters kostar i bläck. Men det är på den nivån, en väldigt elementär och minimal nivå.

Redan från början sattes en tidsram, från första april till sista maj. Nu är projektet inne i sista fasen.

– Maten är det sista projektet, men det kör vi igång med om en vecka. Då kommer kocken som jag har involverat i projektet och tillsammans med Majje kommer de sätta de sista bitarna i köket med menyn, säger Joakim Johansson

Ett fundament

Joakim Johansson menar att det viktiga har varit att ta fram idéer och en process som Majje Mazloumi själv sedan kan ta vidare när projektet är färdigt.

– När projektet är slut – det är ju då det egentligen börjar. Detta är ett fundament, för att en krögare ska ta sig fram och kunna klara krisen. Majje kan redan så mycket, han är bartender, kock, han serverar. Min stora uppgift har varit att ta fram kommunikativa mallar som han kan arbeta vidare med, säger Joakim Johansson och fortsätter:

– Förhoppningsvis kan detta inspirera fler! Man kan alltid gå in och hjälpa med den talang man har. Jag råkar ha en bred grund men vi har fortfarande behövt andra människor. Det hade inte blivit så här bra om vi inte arbetat tillsammans.

Märker resultat

Redan halvvägs genom projektet har man märkt av resultat från det hårda arbetet.

– Vi har redan fått stor respons. Det mest konkreta är om man tittar till kassan. Redan i slutet av april så såg Majje att han är på uppgång igen. Sedan kommer folk förbi och alla säger något positivt och uppmuntrande. Vi har jobbat så mycket med lokal kommunikation att folk verkar ha koll, och att de i området har uppskattat att komma förbi och se hur långt vi kommit varje vecka. Men det viktigaste är ju såklart att siffrorna har gått upp.

Målet är att Socialen ska bli en stammisbar, en plats där gästerna tar hänsyn till varandra. Något extra viktigt i coronatider.

– Om man känner igen varandra så tänker man också på varandra. Vi har hittills hållit i event nästan varje dag, men lågintensiva sådana. Meningen är inte att samla mycket folk utan att bygga gemenskap och vänskap över tid. Samla några människor varje dag, med något erbjudande och att något händer. Det är hittills väldigt okomplicerat och nytt.

”Enorm betydelse”

För Majje Mazloumi har Projekt Rädda en krog varit guld värt.

– Det har verkligen haft enorm betydelse! Det har varit min dröm att starta en bar så länge och när jag flyttade hem från USA tänkte jag att jag skulle genomföra den. Jag har haft tur som har träffat Joakim och har andra vänner som stöttat mig, säger Majje Mazloumi och fortsätter:

– Grannarna har varit jättevänliga och peppat. Det är tydligt att de inte vill att jag ska härifrån vilket får mig att vilja fortsätta. Jag har alltid sagt att så länge kroppen orkar så orkar jag. Nu verkar det, man vet ju aldrig säkert, men det verkar som att det går kan gå vägen nu, säger Majje Mazloumi.

Linn Ålund Thorgren

Publicerad av Redaktör den 2020-05-12 - 11:55  #Coronakrisen #Företagsamhet