Logo
Logo
Nyhet17 december 2020 - 10:12

Så blev pandemiåret ett grönkålsår – ”Helt otroligt”

Covid-19 höll på att bli ett hårt slag mot landets grönkålsodlare. Den viktiga försäljningen till landets restauranger inför jul sinade i takt med nya restriktioner. Men då har odlarna hittat andra vägar att sälja den halländska delikatessen.

När restaurangerna bokade av sina beställningar fick allmänheten istället upp ett enormt intresse, berättar Mikael Jidenholm. ”Vi började nästan undra: Vad har vi gjort…?”Foto: Mostphotos + privat

Googla ordet grönkål och du får hundratusentals träffar, de flesta med översvallande positiva recept på hur grönkål kan användas som tillbehör i matlagning och framför allt: som ett måste på julbordet.

– Självklart! En genuin hallänning kan inte vara utan grönkål till skinkan.

Det säger Mikael Jidenholm i Ugglarp, strax söder om Falkenberg. Möjligen talar han lite i egen sak, grönkålsodlare som han är och verksam i det klassiska grönkålsbältet som sträcker sig från Ängelholm till Varberg. Här skördas cirka 25 procent av all grönkål i landet, enligt Jordbruksverkets statistik. Grönkål är visserligen ingen stor gröda i de stora statistiska sammanhangen, 700 skördade ton vid den senaste mätningen 2017, vilket kan jämföras med matpotatisen där 527 000 ton bärgades i Sverige samma år.

Men kärleken till grönkål är desto större – det har odlaren Mikael Jidenholm fått tydliga bevis för.

Vågade inte ta in råvaror

När pandemirestriktionerna slog allt hårdare mot restaurangnäringen minskade antalet beställningar inför de kommande julborden drastiskt. Grossister och restauranger vågade helt enkelt inte ta in råvarorna när osäkerheten om vad som gällde inför jul ökade dag för dag. Hos Mikael Jidenholm krympte de förväntade beställningarna från 20 lastpallar till fyra. Lagret av skördad men osåld kål växte och med dem hotande ekonomiska förlusterna.

– I början av hösten gick det ungefär som vanligt och försäljningen rullade på men i november blev det tvärstopp. Och då började jag undra vad vi skulle ta oss till.

Svaret blev ett eget upprop på sociala medier om läget och att människor gärna fick komma och köpa direkt själva.

Ringde oavbrutet

Gensvaret lät inte vänta på sig och när media dessutom plockade upp historien släppte alla spärrar. Kunderna strömmade till den egna gårdsbutiken, inte sällan efter att ha kört 10–15 mil ifrån för att handla med sig några säckar grönkål hem. Och telefonen ringde oavbrutet.

– Det var helt otroligt. Vi började nästan undra: Vad har vi gjort…?

Det stora intresset bland allmänheten fick nu också en oväntad effekt: Restaurangerna återkom med beställningar, inte bara som ett tillbehör i jultider utan nu dök grönkålspizza och andra nyheter upp på menyerna.

– Vår försäljning till grossister och restauranger är nu uppe i nästan samma volymer som förra året. Aldrig att jag kunde drömma om den här responsen då i november när det såg lite mörkt ut, säger Mikael Jidenholm.

”Alla pratar om grönkål”

Det ökande intresset för grönkål har även Axel Ericsson på Harplingekål norr om Halmstad märkt av. Han kan titulera sig Sveriges enda Grönkålsfabrikör och arbetar i en annan del av näringen än Mikael Jidenholm.

– Vi odlar inte själva utan köper in, kokar och fryser in grönkål som sedan säljs till i första hand livsmedelsbutikerna, säger han.

Traditionellt finns även restauranger på kundlistan men de har i år till stor del försvunnit. Men medan restaurangerna har försvunnit har de ersatts av en ökad efterfrågan från butikerna som i sin tur känner av ett ökat intresse från konsumenterna.

– Alla pratar om grönkål just nu så de 100 ton som vi har producerat går åt. Vi är inte riktigt i hamn ännu men jag räknar med att vi kommer bättre ut ekonomiskt än förra året. Vi överlever corona, säger Axel Ericsson.

Trädidé slår i blom

Ett helt annat sätt att hantera bortfallet från restaurangerna har Ulf Engström hittat på. Familjeföretaget Trädgårn Södertälje producerar en rad olika grönsaker, även grönkål men i betydligt mindre volymer än kollegorna nere i Halland. De cirka 1,5 ton som har skördats i år omvandlas nu till – grönkålsträd. Idén har funnits några år men det är inte förrän nu som den har slagit ut i blom, så att säga. Grönkålsplantan sätts i kruka och blir sedan en lika vacker som imponerande prydnadsväxt som, om den står svalt, gärna fortsätter att växa en bra bit in på nästa år.

– Det har gått mycket bättre än förväntat. Första veckan sålde vi 200 grönkålsträd. Det är både företag och privatpersoner som vill köpa, oftast för att ge bort som present, säger Ulf Engström till ATL, Lantbrukets Tidning.

Tillbaka till Mikael Jidenholm som nu kan konstatera att med cirka 150 ton grönkål levererad eller på väg ut till kunderna, är han i hamn ekonomiskt för året. Samtidigt har det nyvakna intresset för grönkålen gjort att arbetsinsatsen för alla i företaget blivit hårdare än vanligt när de vanliga lastpallarna har förbytts i många mindre beställningar som ska packas och skickas iväg manuellt.

– Faktum är att vi tackat nej till en del affärer. Tiden har helt enkelt inte räckt till. Inför nästa år ska vi starta förberedelserna tidigare än vanligt för jag tror att det här intresset för grönkål kommer att leva kvar. Det märks ju ute i restaurangerna och i alla nya spännande recept som dyker upp på nätet.

– 2020 är ju covidåret som blev ett grönkålsår, säger Mikael Jidenholm.

Grönkål är en nyttig delikatess

Kalorisnål och fylld med vitaminer och mineraler, här några fördelar med att äta grönkål:

  • Kalcium, innehåller till och mer än vanlig mjölk
  • C-vitamin, 100 gram grönkål ger hela dagsbehovet
  • Flavonoider, fungerar antiinflammatoriskt och innehåller antioxidanter
  • Lutein och zeaxantin, skyddar mot grå starr
  • ALA, vilket kroppen kan omvandla till nyttiga Omega 3

Dessutom hjälper grönkålen till att sänka kolesterolhalten i kroppen, är kalorisnål och passar utmärkt på pizzan.

#Coronakrisen#Coronakrisen#Besöksnäringen#Företagsamhet
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist