Svenska, danska och norska SAS-piloter lämnar det treåriga kollektivavtalet. Mattias Dahl, Transportföretagens vd, säger i en kommentar att det är ovanligt att uppgörelser sägs upp i förväg.
Foto: TT/Transportföretagen

Svenska, danska och norska SAS-piloter lämnar det treåriga kollektivavtalet. Mattias Dahl, Transportföretagens vd, säger i en kommentar att det är ovanligt att uppgörelser sägs upp i förväg.

Mattias Dahl: Ovanligt att avtal sägs upp i förväg

Publicerat av Peter Ceder

Svenska, danska och norska SAS-piloter lämnar det treåriga kollektivavtalet. Mattias Dahl, Transportföretagens vd, säger i en kommentar att det är ovanligt att uppgörelser sägs upp i förväg.

En redan hårt pressad SAS-ledning, på grund av flygkaos med inställda flygningar och rasande passagerare, tvingas till förhandlingsbordet på grund av uppsagda pilotavtal ett år i förtid.

Förra året lyckades SAS-ledningen med hjälp av arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen driva igenom ett treårigt avtal som löper ut 2020. Men i avtalen finns också inskrivet att facken har rätt att säga upp avtalen redan efter två år, vilket nu har skett.

Enligt fackliga företrädare, så är det hela odramatiskt. Till tidningen Berlingske säger Christian Laulund, norska pilotförbundet NSF, att facket gynnas bäst av att ha förhandlingar under nästa år, rapporterar TT.

Men ingen från den fackliga sidan vill uttala sig om varför de inte är nöjda med det treåriga avtalet. 

Mattias Dahl, vd för Transportföretagen, där Svenska Flygbranschen ingår, konstaterar att arbetsgivarna har tagit emot en begäran om förhandlingar.

– Vi noterar att facken är ovilliga att ha längre avtal och använder rätten att säga upp rådande avtal. Men i grunden är det inget bra.   

Enligt Transportföretagens vd är det ovanligt att avtal sägs upp i förväg.

– Vissa fackförbund nyttjar det mer än andra, säger han.

Peter Ceder

Publicerad av Peter Ceder den 2018-08-06 - 09:44  #Avtalsrörelse