Nidal Kersh Falefelbaren

Nidal Kersh, Falafelbaren, är skarpt kritisk mot Skatteverkets kontroller. Nu slutar han att ta in praktikanter och sommarjobbare och kommer inte ersätta medarbetare som slutar.

”Lusten att anställa har totalt dött”

Publicerat av Daniel Mellwing

Nidal Kersh, som driver Falafelbaren i Stockholm, är skarpt kritisk mot personalliggarna och hur Skatteverkets kontrollanter beter sig. ”Vi har slutat att ta in praktikanter och sommarjobbare och kommer inte ersätta de två medarbetare som slutar efter jul”, säger han.

Conny Svensson, riksprojektledare kontanthandel på Skatteverket

Conny Svensson, rikssamordnare för kontanthandel på Skatteverket.

Foto: Jeanette Andersson

En rad företagare har rasat mot personalliggarna i hotell- och restaurangnäringen. Och vågen av missnöje fortsätter. Företagaren Nidal Kersh, som driver Falafelbaren i Stockholm, berättar att verksamheten påverkas varje dag.

– Man är stressad, orolig och rädd när man inte är på plats och själv kan kontrollera att alla skriver in och ut sig, säger han.

För någon som är ny och inte fått in rutinen är det lätt att glömma att skriva in sig, menar Nidal Kersh. Eller så kanske någon har bråttom till tandläkaren efter ett avslutat arbetspass och glömmer att skriva ut sig.

– När vi anställer börjar vi med att berätta att konsekvensen av att inte skriva in sig är böter för oss. Vi repeterar det flera gånger för att försäkra oss om att den nya personen förstår. Det är väldigt otrevligt att behöva göra det och det sätter också en dålig stämning på förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare, säger han.

”Fullständig förnedring”

Falafelbaren har drabbats av böter på 10 000 kronor för att de har använt fel färg på pennan och att personalen inte skrivit in sig i kronologisk ordning vid några tillfällen, berättar han.

– Sättet de kontrollerade oss på när vi fick 10 000 kronor i böter var en fullständig förnedring, säger han.

Skatteverket kom in på en söndag när det var fullt i restaurangen, och de proklamerade sin närvaro högljutt och började att kräva en massa saker, berättar han.

– De tog ett av våra två bord för totalt åtta personer och spred ut sig så att vi förlorade åtta sittplatser av totalt 16. De började fotografera varenda sida i vår personalliggare som vi då använt i över ett år. Titt som tätt ropade de på vår uppmärksamhet och krävde att vi förklarade vems namn som stod, vilken siffra som menas. De förkunnade högt att den som skrivit på vissa ställen hade gjort det för slarvigt, säger han.

– Stämningen kan liknas vid hur det känns när en ockupationsmakt går in och gör en husrannsakan och vänder upp och ned på ditt hem, säger han.

Att det görs kontroller är väl en sak, men hur de görs är en annan, menar Nidal Kersh.

Förutom att vi förlorade 10 000 kronor i böter förlorade restaurangen drygt 5 000 kronor i intäkter den dagen, säger han.

Slutar ta in praktikanter och sommarjobbare

Personalliggarna har redan fått konkreta konsekvenser. Efter den senaste skärpningen av lagen har Falafelbaren tagit beslutet att sluta ta in praktikanter och sommarjobbare. Efter jul slutar två av företagets medarbetare, och de kommer inte att ersättas.

– Istället kommer jag och min fru att ta de timmarna trots att företaget går så pass bra att vi utan problem kan anställa två nya på heltid. Risken med att ta in ny personal och framför allt lusten att anställa har totalt dött, säger han.

Fler företagare stämmer in i kritiken. Daniel och Lotta Söderström som driver Restaurang Kvarnen i Gävle menar att den nya lagen om personalliggare är kränkande. Otydliga budskap, tveksamheter kring kontrollanternas objektivitet och vansinniga böter och kontrollavgifter kan lätt få småföretagare att ge upp, betonar Lotta Söderström.

– Skatteverkets kontrollanter uppför sig vidrigt och tar död på all företagaranda. Vare sig jag eller min man har fått någon klarhet i hur vi ska tolka reglerna kring catering, det vill säga om vi ska ha personalliggaren med oss i bilden när vi kör ut mat, eller om den ska ligga kvar i restaurangen, säger hon. 

Skatteverket beklagar

Conny Svensson, rikssamordnare för kontanthandel på Skatteverket, beklagar att vissa företagare känner sig illa behandlade.

– Först och främst, det är tråkigt att de uppfattar det så. Vår ambition är att störa verksamheterna så lite som möjligt. Men samtidigt måste vi komma när verksamheten pågår när vi gör oannonserade besök. Men det ska inte uppfattas som stökigt, säger han.

Har personalliggarna effekt för att minska fusk och svartarbete? Finns det siffror?

– Under det första halvåret i år har vi gjort en företagarundersökning och den breda massan har en acceptans för lagstiftningen, säger han.

– Det pågår också utvärderingar under hösten som kommer att vara klara under nästa år, fortsätter han.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2018-11-06 - 16:18  #Arbetslöshet #Skatt