Emelie Jönsson och Sara Nordström, regionkommunikatörer på Visita Stockholm, tipsar potentiella nya medarbetare om att besöksnäringen söker folk.
Foto: Sören Andersson

Emelie Jönsson och Sara Nordström, regionkommunikatörer på Visita Stockholm, tipsar potentiella nya medarbetare om att besöksnäringen söker folk.

Järvaveckan: 500 ska rekryteras till besöksnäringen

Publicerat av Stina Bengtsson

Varje år skapas 6 000 jobb i besöksnäringen. När Visita och deras medlemsföretag deltar på Järvaveckan har de mer än 500 tjänster i Stockholmsområdet att erbjuda dem som vill jobba. ”Ingen annan näring är bättre på att ge nyanlända en första kontakt med den svenska arbetsmarknaden”, säger vd Jonas Siljhammar.

Jonas SIljhammar, Visita

Jonas Siljhammar, Visitas vd.

– Det här är riktiga och viktiga jobb, säger Sara Nordström, regionkommunikatör på Visita Stockholm.

Det är hon som tillsammans med sin kollega Emelie Jönsson projektleder Visitas deltagande i Järvaveckan. Med sig har de fem medlemsföretag som alla skriker efter nya medarbetare. Nordic Choice, Burger King/KFC, Stureplansgruppen, Gröna Lund och Scandic Hotels rekryterar till jobb både i närområdet och i övriga Stockholmsregionen. Det handlar om allt från säsongsanställningar till många tillsvidareanställningar.

– Vi har över 500 tjänster som vi vill tillsätta, berättar Sara Nordström.

Förhoppningen är att det ska finnas gott om människor att rekrytera ute på Järva till restauranger, hotell och andra verksamheter som företagen driver.

– Nordic Choice öppnar ett nytt hotell i Kista och vill anställa 50 personer, som kan Kista och bor i närområdet, exemplifierar Sara Nordström och nämner också bland annat KFC, som ska öppna en ny restaurang i Bromma, inte långt från Järva.

Visita representerar besöksnäringen som anställer många unga och utrikes födda. Att delta på Järvaveckan blir därför naturligt. I en bransch där det finns ett stort behov av nya medarbetare, och där det varje år skapas 6 000 nya jobb, finns det goda möjligheter att få ett första jobb för den som vill in på arbetsmarknaden.

Viktig näring för integrationen

– Vi vill visa vilken viktig näring vi är för de frågor som Sverige står inför, både gällande integration och att få in unga på arbetsmarknaden, säger Sara Nordström.

– Det är besöksnäringen absolut bäst på, fortsätter hon.

Nästan fyra av tio som arbetar i besöksnäringen är utrikes födda. Och sex av tio företagare inom näringen kommer från ett annat land. Det gör besöksnäringen till den näring med i särklass högst andel utlandsfödda.

– Ingen annan näring är bättre på att ge nyanlända en första kontakt med den svenska arbetsmarknaden. Under Järvaveckan kommer några av de största aktörerna visa det i praktiken, säger Visitas vd Jonas Siljhammar.

Under Järvaveckan skapar företagen kontakter med många intresserade potentiella nya medarbetare. Bara första dagen, när Nordic Choice var på plats, var det 50 personer som skrev upp sig och var intresserade av nytt jobb, berättar Sara Nordström.

– Företagen hittar kandidater som de sedan ska följa upp, säger hon.

– Alla företagen som är med behöver verkligen anställa. Vi inte här bara för show, utan för att våra medlemmar har riktiga jobb att erbjuda, säger Sara Nordström.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2018-06-12 - 11:16  #Kompetensförsörjning #Integration