Logo
Logo
Nyhet29 oktober 2020 - 15:10

Hot om massarbetslöshet – ”Vi ser ingen ljusning”

Ökad smittspridning, restriktioner och stöd som löper ut. Bransch efter bransch varnar nu för massarbetslöshet. ”Vi räknar med att ungefär 60 000 anställda förlorar jobbet i vinter”, säger chefsekonomen Patrick Joyce till fPlus/Arbetsmarknadsnytt.

Krisen är akut i många branscher
Foto: TT, Mostphotos

Häromdagen rapporterade fPlus/Arbetsmarknadsnytt att en rad företag inom industrin förbereder varsel och att det redan nu syns en tydlig trend. ”Det är oroande att varslen ökar så markant”, sa Sanna Arnfjorden Wadström, vd för Svensk Industriförening. Besöksnäringen och flera andra branscher har länge larmat om liknande utveckling. När smittspridningen ökar och krisstöd löper ut i slutet av året sprider sig oron för att jobben ska försvinna permanent.

Bussföretagen är en av branscherna som har drabbats mycket hårt av coronapandemin. Klas Lidén, vd och ägare på Charterbuss i Kristinehamn, berättar att hans verksamhet var stängd från mitten av mars i år till slutet av augusti. 

– Vår bransch har ju varit och är fortfarande i princip stendöd. Det finns ingenstans att resa och vår huvudsakliga kundgrupp är över 70 år och tillhör därmed riskgrupp, säger han och fortsätter:

– Vi är inte ett enskilt företag utan tämligen representativa för turistbussbranschen. Vi är ett litet, familjeägt bussbolag på randen till att få slå igen, säger Klas Lidén till fPlus/Arbetsmarknadsnytt. 

Tappade 97,5 procent

Förra året hade företaget i genomsnitt 6,2 bussar i trafik per dag. Den siffran låg på noll från att coronakrisen slog till fram till i slutet av augusti. Nu har Charterbuss i genomsnitt 0,8 bussar i trafik per dag.  

– 2019 låg vår omsättning på 3 200 000 kronor i månaden. Under perioden 16 mars till 20 augusti sjönk omsättningen med 97,5 procent, berättar Klas Lidén.  

Under 2019 hade Charterbuss i genomsnitt 2 900 passagerare i månaden, under september körde de totalt 75 passagerare.  

– Även med de stöd som har erbjudits så har vi fått säga upp all personal. 2019 hade vi 23 anställda. Nu arbetar förarna per timme när vi väl har körningar. Kvar finns vi fyra familjemedlemmar samt en tjej på kontoret som får sluta i november. Vi har fram till idag beräknat vår förlust till 2,5 miljoner kronor efter att vi räknat av för de bidrag vi hittills fått. 

Alla paketresor avbokade

Klas Lidéns företag är inte det enda bussföretag som fortfarande är mitt i krisen.

– Man vaknar varje morgon och hoppas på att allt ska vara som vanligt igen, säger Magnus Petersson, som driver Trossö Buss tillsammans med sin fru Elisabeth.

Han berättar att alla paketresor är avbokade och beställningstrafiken är näst intill obefintlig. Det enda som håller igång verksamheten är skolbusskörningar. Alla anställda på Trossö Buss, inklusive Magnus och Elisabeth Petersson, har varit korttidspermitterade sedan i mitten av mars. Magnus Petersson körde skärgårdsbåt under sommaren för att slippa ta ut lön från företaget. 

– Man måste ju överleva, men i företaget måste ju de anställda ha lön i första hand så ägarlönerna kommer ju i sista hand.

– Man får hanka sig fram bäst det går. 

Magnus Petersson misstänker att den här situationen kommer pågå under en lång tid framöver. 

– Frågan är hur det kommer att bli i framtiden. Alla har ju förändrat sitt beteende väldigt mycket och restriktionerna kommer att pågå länge till. Jag är inte säker på om vi kommer att resa lika mycket i framtiden, säger Magnus Petersson. 

Precis om Klas Lidén är han orolig över vad som ska hända om inte stöden förlängs. 

– Då kommer vi att behöva varsla vår personal. Det går inte annars om vi inte har några körningar. Sedan inser jag att det inte kan fortsätta såhär i all evighet, men någon typ av hjälp måste vi få för att inte hela branschen ska gå i konkurs. Jag tror att korttidspermitteringarna och omställningsstödet måste fortsätta ett tag till, säger Magnus Petersson. 

”Det värsta kan ligga framför oss”

Anna Grönlund, branschchef och vice vd på Sveriges Bussföretag, berättar att det inom bussbranschen finns ungefär 30 000 anställda, men att branschen är uppdelad i olika segment som har påverkats olika av krisen. Offentligt upphandlad trafik är en del av branschen där kommuner och regioner har upphandlat busstrafik. 

– I det segmentet ligger nedgången i resandet på ungefär 50 procent. Hur mycket ersättningen till företagen påverkas beror det lite på hur kontrakten är utformade. Men vi är oroliga över att det värsta kan ligga framför oss eftersom risken är stor för nedskärningar när upphandlingar ska göras och budget sättas för kommande år, säger hon. 

När det gäller annan trafik som till exempel turistbussar och beställningstrafik är läget betydligt värre redan nu. 

– Där ligger nedgången på 95 procent. Vi har medlemsföretag som nu ligger på två procent av omsättningen jämfört med förra året. För den delen av bussbranschen har krisen varit brutal, och det beror enbart på corona. 

– Vi ser ingen ljusning, folk reser fortfarande inte. Det finns inga teatrar eller flyg att ta bussen till. Får vi inte förlängda stöd kommer en hel näring att slås ut, säger Anna Grönlund.  

I Norge och Danmark har möjligheten till korttidspermittering redan förlängts fram till årsskiftet. 

– Där har de tagit fram stödpaket med hänvisning till att man inte ser någon återhämtning innan årsskiftet. Om krisen fortsätter har regeringarna i Norge och Danmark gjort det tydligt att de är beredda att gå ut med ytterligare stödåtgärder, säger Anna Grönlund.  

60 000 kan förlora jobben

Men det är inte bara bussbranschen som är orolig över framtiden. Förutom de som under en längre tid har flaggat för att krisen fortfarande är akut, så går nu tjänstesektorns branschorganisation Almega ut och varnar för massarbetslöshet när stödet för korttidspermittering går ut till nyår.  

– Vi räknar med att ungefär 60 000 anställda förlorar jobbet i vinter om korttidspermitteringarna inte förlängs. Vi ansåg tidigare att tjänstesektorn var på väg mot en återhämtning, men nu när vi ser ökad smittspridning har återhämtningen kommit av sig, säger Patrick Joyce, chefsekonom på Almega, till fPlus/Arbetsmarknadsnytt.  

Höstens ökade smittspridning är det stora orosmomentet för tjänsteföretagen.  

– När smittspridningen ökar måste vi följa restriktionerna, men då behöver företagen hjälp för att klara sig igenom detta. Restriktionerna slår väldigt hårt mot exempelvis besöksnäring, detaljhandel och resebranschen. Det handlar om livskraftiga företag som enbart hålls tillbaka av restriktionerna.  

Almega vill se en förlängning av stödet fram till juni 2021.  

– Stödet kan inte förlängas hur länge som helst. Men när man införde det gjorde man det i tron om att det skulle bli en kortvarig kris, men den pågår i allra högsta grad fortfarande, säger Patrick Joyce.

Han menar att en förlängning med sex månader är rimlig

– Men om krisen fortfarande pågår i juni nästa år föreslår vi en permanent sänkning av arbetsgivaravgiften med tre procentenheter. På så sätt blir det billigare att behålla personal, säger Patrick Joyce.  

fPlus/Arbetsmarknadsnytt har sökt en kommentar från regeringen om hur de ser på att förlänga stödet. Arbetsmarknadsdepartementet hänvisar till Finansdepartementet som i sin tur avböjer att kommentera.

#Coronakrisen#Coronakrisen#Almega#Transportföretagen#Företagsamhet#Konjunktur
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist