Logo
Logo
Nyhet27 oktober 2020 - 14:10

Här är företagen som har klarat krisen mot alla odds

Krisen är fortfarande akut. Men mitt i mörkret finns det företag som hittar nya sätt – och klarar sig mot alla odds. ”Vi måste sticka ut och göra konstiga grejer som ingen annan gör”, säger företagaren Majid Mazlouimi.

High Chaparral, Mackmyra och Socialen.
High Chaparral, Mackmyra och Socialen är tre företag i tre olika branscher som har lyckats ta sig igenom krisen mot alla odds.Foto: Pressbild, TT och Sören Andersson

För många företagare kommer 2020 att bli ihågkommet som ett förlorat år. Efter bara några veckor med coronarestriktioner präglades ekonomin av sjunkande tillväxt, skenande konkurser och tusentals varsel och korttidspermitteringar. Men mitt i stormen har företagare kunnat dra fördel av krisen tack vare sin kreativitet och kämparglöd.

Ett företag som sticker ut i en annars krisande bransch är västernparken High Chaparral utanför Hillerstorp i Gnosjö kommun. Trots allmänhetens coronarädsla och regler för sammankomster hittade företaget nya sätt att attrahera gäster under sommaren. 

– Den 10 mars, några dagar innan Folkhälsomyndighetens rekommendationer, kallade ledningen in en expert i molekylär cellbiologi för att förstå hur företaget borde förhålla sig till viruset. Vi kallade också in en säkerhetskonsult och före detta polis som kunde ge råd om hur västernparken kunde anpassa våra shower, som ofta ligger över maxgränsen på 50, säger Mathias Bergendahl som är vd på High Chaparral.

Resultatet blev att säsongen delades upp i två faser. Under försäsongen, när parken hade helgöppet fördelades 50 besökare på tre olika shower. Den andra fasen, när parken hade öppet alla dagar, gick företaget ner till en show per dag. Men med hjälp av ett minutiöst schema och en välorganiserad logistik kunde samma show avlösa sig själv vid tre tillfällen utan att parken passerade maxgränsen.

– För att kompensera för de uteblivna showerna bjöd våra skådespelare ner publiken för att interagera i olika västernmiljöer. En populär attraktion var att fota barn som kastar sig från en låda samtidigt som det sker en explosion i bakgrunden. Detta hade inte varit möjligt utan våra fantastiska medarbetare som har var väldigt flexibla och snabbfotade när vi har ställt om, säger Mathias Bergendahl.

High Chaparrals förmåga att ställa om under kristider ledde till att företaget tilldelades Stora Turismpriset 2020. Inget ont som inte för något gott med sig, anser Mathias Bergendahl.

– Eftersom vi hade en jättebra vinst förra året var sannolikheten väldigt liten att vi skulle testa något nytt för i år. Men sen kom corona och då var vi helt enkelt vi tvungna att hitta nya vägar. Vi har lärt oss mycket av hur en park kan göras om och vårt senaste koncept har fått bra feedback från våra besökare. Besökarantalet för 2020 landade på 73 procent jämfört med i fjol. Det kallar jag ändå för ett framgångsrikt år under en pandemi, säger Mathias Bergendahl.

Fick hjälp av stammis

Stockholmskrögaren Majid ”Majje” Mazloumi, som öppnade baren Na9jn bara några veckor innan pandemin ödelade den svenska besöksnäringen. Men när krisen slog till stod han utan kunder. Det var då stammisen Joakim Johansson klev in och satte igång Projekt Rädda en krog. I två månader arbetade de för att omprofilera företaget.

I maj öppnades helt ny krog, Socialen, som med nytt varumärke, ny webbplats, meny och inredning, har fått en större plats på den lokala restaurangkartan.  

– Vi har fått jättestort stöd av alla grannarna. När vi öppnade i maj tittade det hela tiden förbi nya ansikten som visade intresse för konceptet, säger Majid Mazloumi.

Majid Mazloumi vill inte sticka under stol med att läget fortfarande är tufft. Även om intresset har ökat är det många kunder som avvaktar på grund av en fortsatt utbredd coronarädsla, Den osäkerheten måste han hela tiden förhålla sig till i sin dagliga verksamhet.

– En dag kan jag ha anställda och inget att göra, en annan dag kan jag jobba själv och ha hela stället fullsatt, säger Majid Mazloumi.

Ett sätt att balansera upp för denna osäkerhet har varit att öppna upp för andra evenemang än den renodlade krogverksamheten.

– På lördagar har vi öppet för osignerade musikartister, under veckan kan vi hålla poesiklubb, speeddejting och vissa dagar kan man komma och tatuera sig. Vi måste sticka ut och göra konstiga grejer som ingen annan gör. Men det har funkat. Vi ser stora förbättringar efter det nya konceptet och det är vi jätteglada för. Vinden har vänt. Det får oss att kämpa vidare, säger han.

Ställde om till handsprit

Den Gävlebaserade whiskytillverkaren Mackmyra lät sig inte heller golvas av vårens motgångar. Under coronavåren, när företaget drabbades av stora tapp i utlandsförsäljningen tog bolaget det snabba beslutet att ingå ett samarbete med Swedish Tonic i Uppsala för att tillverka handsprit till den krisande sjukvården. På några veckor lyckades företagen åstadkomma en omställning som vanligen kan dröja flera månader.

– Den snabba omställningen gjorde att vi kunde hålla verksamheten igång och till och med gå opåverkade omsättningsmässigt under det andra kvartalet, jämfört med förra året. Det har också gett oss självförtroende inför hösten, säger vd Johan Larsson i en intervju med Svenskt Näringsliv.

En annan viktig anpassning hos företaget var att digitalisera whiskeyprovningar via Zoom, Teams och Youtube, för att kompensera för de inställda företagsevenemangen.

– Digitaliseringskliven har varit större under våren än under de senaste åren, kanske inte så mycket teknikmässigt utan mer beteendemässigt, säger Johan Larsson.

Säkrade materialförsörjning

På industrisidan kunde porttillverkaren Prido utanför Vara dra nytta av den automatiseringsprocess som företaget inledde 2012 för att vinna marknadsandelar i Europa. Processen gick ut på att effektivisera allt ifrån försäljning till produktion, emballering, transport och logistik. Detta gjorde att företaget vid tiden då när pandemin slog till hade säkrat sin materialförsörjning och hade full kontroll i alla led.

– Med facit i hand har vi valt en bra strategi. Att vi har kontroll på alla delar skapar flexibilitet. Vi blir snabbfotade när vi håller allt under samma tak och kan snabbt ställa om, sa Josephine Stjärnerfält, vd på Prido i en tidigare intervju med fPlus.

Var redan digitala

Förutom enskilda företag finns det hela branscher som tack vare sina framsteg i digitaliseringen, har varit relativt förskonade från krisen jämfört med andra branscher.

– Det har gått bra i den mån att vi inte har behövt begära stödpaket. Det beror på att produktionen och distributionen redan har varit digital i hög utsträckning. Och när i princip halva jordens befolkning gick in i frivillig eller ofrivillig isolering såg man att dataspelsförsäljningen ökade, säger Per Strömbäck, talesperson för intresseorganisationen Dataspelsbranschen.

Men även hans bransch har haft sina motgångar.

– Det har varit svårt för dataspelstillverkare som befinner sig i tidiga faser i sin tillverkning och nu har de svårt att hitta finansiärer, leverantörer och lanseringsmöjligheter. Även e-sportsbranschen har drabbats eftersom det inte går att genomföra evenemang som tidigare, säger Per Strömbäck.

#Coronakrisen#Coronakrisen#Företagsamhet
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist