Per Hidesten, Ylva Johansson
Foto: TT

Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson är oroliga för hamnkonfliktens konsekvenser.

Hamnkonflikten hotar basindustrin: ”Oerhört allvarligt”

Publicerat av Daniel Mellwing och Henrik Sjögren

Konfliktvarslen i landets hamnar har bokstavligen haglat in den senaste tiden. Nu larmar basindustrin och svenska exportjättar för allvarliga konsekvenser. Samtidigt ökar pressen på arbetsmarknadsminister Ylva Johansson.

Hittills i år har Hamnarbetarförbundet varslat om sammanlagt 80 strejker runtom i landet. Under februari har hamnkonflikten trappats upp med en bombmatta av varsel.

Den 7 februari varslade Hamnarbetarförbundet om 23 punktstrejker mellan 17 och 19 februari, och dagens därpå varslade de om 11 punktstrejker som bryter ut den 20 februari. Den 11 februari lades ytterligare 12 varsel om punktstrejker den 21 februari. Bland annat kommer hamnarna i Halmstad, Helsingborg, Sundsvall, Umeå, Karlshamn att drabbas. Sveriges Hamnar svarar med spegel- och konsekvenslockout.

Ryter ifrån

Den utdragna konflikten slår hårt och brett. Den senaste tiden har inte minst företag inom skogsindustrin larmat om konsekvenserna. Nu ryter även Industriarbetsgivarnas vd Per Hidesten ifrån. De är inte part i konflikten, men likväl drabbas basindustrin hårt.

– Det är klart att konflikten påverkar oss negativt när transportflödena inte funkar, säger han.

Exporterande företag drabbas redan då ett varsel läggs, enligt Per Hidesten. Planeringen störs kraftigt när företagen inte vet när eller hur de kan frakta sina varor. Och nu har ju varslen bokstavligen haglat in, konstaterar han.

– Det leder till försenade leveranser, långa transportsträckor och ett minskat förtroende hos kunderna. Det är oerhört allvarligt, säger han.

Punktstrejker i långa serier

Majoriteten av exporten går via hamnarna och basindustrin som är väldigt exportintensiv drabbas extra hårt. Att företag som inte har något med konflikten att göra drabbas på det här sättet är inte rimligt, markerar han.

Dessutom påpekar han att det egentligen inte handlar om några punktstrejker, utan om längre strejker som siktar in sig där de slår som allra hårdast.

– De så kallade punktstrejkerna läggs ju i långa serier, säger han.

Bråttom med lagstiftning

Nu menar han att det är bråttom med att få lagstiftning på plats som stoppar den här typen av konfliktåtgärder. Ett fackförbund ska inte kunna genomföra konflikter år efter år, trots att det finns ett kollektivavtal i hamnarna. Även om sådan lagstiftning kan vara på väg, går det för långsamt, menar Per Hidesten.

– Under tiden måste den svenska modellen fortsätta gälla och upprätthållas, även i förhållande till Hamnarbetarförbundet, säger han.

Fredrik Emilsson, site manager på AJ Produker i Hyltebruk, är också bekymrad även om han i nuläget inte vet exakt hur hårt de kommer att drabbas. Företaget är ledande inom kontorsinredning, lagerinredning och verkstadsinredning och är beroende av snabba leveranser. Klart är också att de använder Hallands hamnar och lossar 2-3 containrar varje dag.

– Om det blir långdraget är det klart att det blir bekymmer, säger han.

Allvarliga konsekvenser för svensk ekonomi

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson håller med om att konfliktläget i Sveriges hamnar inte alls är bra.  

– Vi har inte haft arbetsfred i hamnarna på 40 år. Det är ett allvarligt läge med konflikten. Det riskerar att leda till mycket allvarliga konsekvenser för många företag, men också för svensk ekonomi, säger hon.

Det ligger som sagt ett förslag om förändringar i konflikträtten. Men hur går det egentligen med förslaget?

– Det känns som om det går bra. Remisstiden gick nyss ut och jag ska strax få en remissammanställning, men jag tror och hoppas att det finns starkt stöd för förslaget, säger hon.

Både LO och Svenskt Näringsliv vill se en lösning snabbt. Önskemål har framkommit att processen påskyndas. Kan det bli möjligt?

– Det är för tidigt för mig att svara på det, för det beror helt på remissutfallet och jag har inte fått någon dragning på det ännu. Så det beror på om man behöver göra förändringar efter remissomgången. Det påverkar ju tidsplanen. Jag måste återkomma till den frågan, säger hon.

Ylva Johansson vill inte kommentera hur någon i konflikten agerar i det här läget.

– Jag tror inte att jag ska recensera parterna. Det är inte min roll, säger hon.

– Men jag tycker att konflikten i hamnarna är allvarlig och riskerar att få allvarliga konsekvenser, fortsätter hon.

Daniel Mellwing Henrik Sjögren

Publicerad av Daniel Mellwing och Henrik Sjögren den 2019-02-13 - 11:43  #Hamnkonflikten