Strejkande hamnarbetare, lastbil, Trygve Bengtsson
Foto: TT, Mostphotos, pressbild

Den stora förloraren på hamnkonflikten är miljön, menar åkeriföretagaren Trygve Bengtsson.

Hamnkonflikten ger dubbla vägtransporter – "Förloraren är miljön"

Publicerat av Erik Hultgren

Halvtomma lastbilar som får gå två gånger istället för fulla en gång. Det är resultatet av hamnkonflikten. "Den stora förloraren är miljön", säger åkeriföretagaren Trygve Bengtsson.

Mycket har hänt inom transportbranschen sedan Trygve Bengtsson startade sitt åkeri för 37 år sedan. Framförallt har kraven blivit högre. Företag och butiker har allt mindre lager, och förlitar sig i stället på transporter som kommer precis i tid. I hamnarna har man fått allt snävare tidsramar för när leveranser måste komma.

– Vårt samhälle är sårbart i dag på ett helt annat sätt än förr. Alla organisationer är slimmade, säger Trygve Bengtsson.

Konsekvenserna av mindre störningar blir därför allt större. Sedan en tid tillbaka pågår en konflikt mellan Svenska hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar. Fackförbundet har erbjudits ett andrahandsavtal med samma villkor som det befintliga förstahandsavtalet, Hamn- och stuveriavtalet som Sveriges Hamnar har tecknat med Transportarbetareförbundet, men har tackat nej till såväl det som de bud som oberoende medlare har kommit med. Hittills har ett 15-tal hamnar utsatts för strejker, bland annat Karlshamns hamn, dit mycket av Trygve Bengtssons transport går. En del transporter går även till Helsingborg och Göteborg, som är ännu hårdare drabbat.

Andra transporter måste fram

– Vid de här kortare strejkerna så väntar våra kunder helt enkelt med att skicka godset, men vi har ju fortfarande andra transporter längs samma rutter. Våra lastbilar får köra halvtomma. Sedan när strejken är över måste vi köra extra transporter, utan att kunna ta med något tillbaka. Den stora förloraren är miljön, säger Trygve Bengtsson.

De extra transporterna skapar också kostnader, i form av övertid, mer transporter och mycket annat. När konflikten var som värst i Göteborg fick vissa transporter avbrytas helt. Trygve Bengtsson beskriver hur hans kunder, när det är som värst, tvingas hitta snabba lösningar, som sällan är bra för vare sig miljön eller ekonomin. En del tittar dessutom på att byta till andra hamnar som inte är lika påverkade av strejken.

– Om man märker att lastbilar av ett visst märke ofta går sönder eller krånglar så byter man ut dem mot ett märke som funkar bättre. Det funkar likadant med hamnar. Om det ständigt är störningar vid vissa hamnar så letar man efter andra hamnar som inte har störningar. Det är ju sunt förnuft, säger Trygve Bengtsson.

Erik Hultgren

Publicerad av Erik Hultgren den 2019-02-20 - 10:43  #Hamnkonflikten