Susan Bardevik, ICA Finnboda, med medarbetaren Meron Mebrahtu
Foto: Cecilia Burman

”Meron har väldigt lätt att lära, både vad det gäller språk men också snappa upp rutinerna”, säger Susan Bardevik som är ICA-chef och har anställt den nyanlända Meron Mebrahtu.

Från nyanländ till fastanställd: "Att hjälpas åt är avgörande"

Meron Mebrahtu, 23, gick från praktikant och utan att kunna svenska till fast anställd med egen nyckel till ICA-butiken – på mindre än två år. Från början var jag jätteblyg, berättar Meron, som nu både har lärt sig svenska och blivit en nyckelmedarbetare.

Inne i den lilla ICA-butiken i Finnboda hamn strax utanför Stockholms innerstad är personalen i full gång att packa upp varor på hyllorna. För flera av dem har arbetsdagen pågått sedan tidig morgon, men först på plats var Meron Mebrahtu, som är fast anställd sedan augusti. Till hans morgonsysslor hör att larma av, baka bröd och sett till att frukten är påfylld och fräsch ute i butiken. Ägaren och butikschefen Susan Bardevik minns dagen när Meron fick sin egen nyckel. Han kom extra tidigt den dagen och såg nöjt hur kollegorna droppade in efter honom.

– Då var du stolt, säger Susan och tittar på Meron, som ler och nickar instämmande.

Ingen arbetslivserfarenhet

Mycket har ändå hänt sedan Merons första dag i butiken i december 2016. Några veckor innan hade en stamkund hört av sig till Susan och frågat om hon ville ta sig an en praktikant, en ung kille från Eritrea som nyligen hade kommit till Sverige.

Susan var i grunden positiv, men ändå tveksam eftersom butiken är så pass liten, vilket för med sig vissa begränsningar, både tidsmässigt och ekonomiskt. Men hon gick ändå med på ett möte med Meron, som var blyg, men villig att lära sig.

– Jag hade varit i Uganda i fem år, för jag kom inte direkt från Eritrea, men jag hade aldrig jobbat tidigare, så det var min första gång här i butiken, säger Meron Mebrahtu.

Meron-bakar

Efter två år i butiken, först som praktikant och sedan på prov med arbetsstöd från Arbetsförmedlingen, fick Meron Mebrahtu, 23, år fast anställning. ”Jag har lärt mig många saker som jag aldrig gjort förut”.

Foto: Cecilia Burman

För Susan Bardevik var det avgörande att Meron var nyfiken och öppen för att prova många olika arbetsuppgifter.

– Jag har rekryterat i den här branschen i snart 20 år, och utmaningen i dag är att få butiksjobb att bli attraktivt. Och då var det så himla roligt att Meron gick in med hull och hår för att lära sig de här grejerna.

Språket en utmaning

När Meron började sin praktik i butiken hade han varit i Sverige i tre månader. På dagarna pluggade han på Svenska för invandrare (SFI), och på eftermiddagarna kom han till butiken och jobbade i fyra timmar, fem dagar i veckan.

– Så började vi, och det gick jättebra. Utmaningen var språket, säger Susan.

– Från början var jag jätteblyg när jag träffade nya människor och jag kunde inte prata svenska med mina arbetskamrater, men de hjälpte mig, berättar Meron.

I början kommunicerade de en del på engelska, men Meron snappade snabbt upp svenska ord som florerade bland de unga kollegorna.

– Meron kom till mig en dag och frågade: ”vad betyder ’grymt’?” Och jag sa att i sammanhanget betydde det något bra, som att ”du har gjort ett grymt jobb här”. Och jag tror att när du kände dig trygg här och insåg att ingen blev arg på dig om du gjorde fel, då öppnade även du upp dig litet, säger Susan vänd mot Meron.

Susan och de andra i personalen såg till att försöka lära Meron tre svåra ord om dagen, vilket så småningom gav resultat. I dag gör Meron egna beställningar från leverantörer, och behärskar svenskan även om han har ett tag kvar innan det flyter helt naturligt.

Hyllad på Facebook

På butikens Facebooksida lade Susan nyligen upp två bilder på Meron, en från när Meron var ny och tillbakadragen, och en annan som togs för bara några veckor sedan. Om den nyare bilden skrev Susan: ”Till höger en mycket mer självsäker Meron som nu behärskar svenska språket mycket bra. Han har fått fast anställning hos oss och är väldigt duktig.”

Skärmdump-FB

När Meron hade fått fast anställning la butiken upp en hyllning till honom på sin Facebooksida. Hyllningen har fått stor spridning.

För praktiken övergick till anställning med arbetsstöd, och landade till slut i en fast anställning utan ekonomiskt stöd från Arbetsförmedlingen. Jobbet har varit avgörande för Merons etablering i det svenska samhället och hans enda råd till både arbetsgivare och nyanlända lyder: att hjälpas åt.

– För dem som kommer till Sverige är allt nytt, både språket och kulturen, så man måste hjälpa dem. Jag har lärt mig många saker som jag aldrig gjort förut, som att baka bröd, plocka upp och sortera saker, så det har varit jätteviktigt för mig att jobba här, säger Meron Mebrahtu.

Cecilia Burman

Publicerad av Redaktör den 2018-10-19 - 11:03  #Arbetslöshet #Integration