Logo
Logo
Nyhet14 april 2020 - 10:04

Framtidens jobbskapare står upp mot viruset

Bara hälften av landets UF-mässor hann hållas innan coronautbrottet. Trots det blir Sverigefinalen av – digitalt. ”Ställa om, inte ställa in, har blivit vårt motto. De här eleverna är viktigare än någonsin”, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet Sverige.

Julia Skordby, Ebba Engdahl, Sarah Delvén och Agnes Halvardson har startat UF-företaget Se mig
Julia Skordby, Ebba Engdahl, Sarah Delvén och Agnes Halvardson, som alla går på Nyköpings Enskilda gymnasium, har startat UF-företaget Se mig.Foto: Privat

Sedan 1980 har Ung Företagsamhet utbildat svenska skolelever i entreprenörskap. I år driver 35 000 gymnasielever UF-företag och hälften av regionerna hann hålla sina regionfinaler innan coronasmittan bröt ut på allvar. Men nu har nästan alla regionfinaler ändå avgjorts, bara Halland återstår, och den glittrande Sverigefinalen i maj blir av – i digital form.

Cecilia Nykvist, vd, Ung Företagsamhet
"Vi måste göra vad vi kan för att fortsätta lära unga människor om företagande och entreprenörskap", säger Cecilia Nykvist.
Foto: Stefan Tell

– Det finns inte i vårt DNA att bara ställa in så vi ställde helt enkelt om till digitala tävlingsdagar. Vi måste göra vad vi kan för att fortsätta lära unga människor om företagande och entreprenörskap. Ställa om, inte ställa in, har blivit vårt motto under coronakrisen, säger Cecilia Nykvist till Arbetsmarknadsnytt.

Mässa med 130 UF-företag fick ställa in

En av de regioner som drabbades av coronautbrottet var Södermanland. 200 företag och 130 UF-företag var inbokade till Nyköpings bomässa den 14 mars. Men när Folkhälsomyndigheten gick ut med sin rekommendation att inte ha sammankomster med fler än 500 personer blev det omöjligt att genomföra mässan.

– Vi hade kämpat extremt mycket med vår monter och lagt ner både pengar och arbete när beskedet att det blev inställt kom. Visst blev vi besvikna till en början för vi var så taggade men sen var det bara att ställa om och förbereda den digitala presentationen istället, säger 18-åriga Julia Skordby.

UF-företaget Se mig har skapat ett reflexband till väskor
UF-företaget Se mig har skapat ett reflexband till väskor.
Foto: Se mig

Hon går på Nyköpings Enskilda gymnasium och har tillsammans med sina jämnåriga skolkamrater Ebba Engdahl, Sarah Delvén och Agnes Halvardson startat UF-företaget Se mig. Deras affärsidé är att tillverka och sälja ett handgjort väskband där den ena sidan utgörs av en reflex – kunden byter ut bandet till sin väska mot reflexbandet. Produkten kan användas både som en tjusig accessoar och räddar samtidigt liv.

Inga problem att ställa om

Och affärsidén föll tävlingsjuryn i smaken. I onsdags vann Se Mig regionfinalen i Södermanland och deltar därmed i Sverigefinalen.

– Det känns roligt att vi vann för vi säljer en produkt vi verkligen brinner för. Juryn skulle egentligen ha intervjuat oss live på mässan men nu skedde det via datorn istället. Vi spelade in vår pitch på video. Allt gjordes på distans. Det var inga större problem att ställa om till digitalt för ungdomar idag är ganska tekniska, säger Julia Skordby till Arbetsmarknadsnytt.

För de fyra tjejerna i Se mig innebär coronautbrottet en orolig tid. Gymnasiestudierna har skett på distans. Tjejerna upplevde regionfinalen och prisutdelningen tillsammans, men via video på Facebook. Coronasmittan är det stora samtalsämnet också bland unga.

– Vi har diskuterat mycket hur allt det här påverkar företagandet i Sverige. Hittills har det inte påverkat vårt företag så mycket eftersom vi främst säljer via Instagram. Vi har respekt för smittan men vi är nog mest oroliga för vår mor- och farföräldrar som är i riskgruppen, säger Julia Skordby.

Kan tänka sig att bli företagare

Efter framgången i regionfinalen med Se mig kan Julia Skordby mycket väl tänka sig att bli företagare.

– Jag reflekterade över det förut. I början av året var jag inte så sugen på entreprenörskap utan gjorde det mest för att det var en kurs i skolan. Men när vi kommit på vår idé och när andra också tyckte att den var bra så blev det allt roligare. Ju längre tiden gått har jag blivit mer peppad att försöka driva företaget vidare, säger hon.

Ung Företagsamhet Sveriges viktigaste uppgift är att utbilda framtidens näringsliv och jobbskapare. Det är en ideell förening som finansierar verksamheten med bidrag från både den offentliga sektorn och det privata näringslivet. UF Sverige måste nu jobba ännu hårdare för att hitta finansiering.

– En företagare på ruinens brant prioriterar ju inte oss men vi försöker vara positiva. Vårt bidrag till det svenska samhället är att utbilda unga människor i entreprenörskap och de här eleverna är viktigare än någonsin. En kris varar inte för evigt så på sikt har ungdomarna en ljusnande framtid, säger Cecilia Nykvist till Arbetsmarknadsnytt.

#Coronakrisen#Coronakrisen#Företagsamhet
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist