Växjö-Småland Airport

Flygskatten hotar jobb i hela landet

Publicerat av Anders Carlsson

Går flygandet ner hotas de små flygplatserna i landet. Det försämrar kommunikationer och tillgänglighet men riskerar också arbetstillfällen på mindre orter. Nu varnar flera små flygplatser för vad flygskatten kommer att innebära för jobbskapandet. "Det här är obra, särskilt för oss i Norrland", säger Johan Hagelberg, flygplatschef i Vilhelmina.

Den första april införs flygskatt i Sverige. Alla flygresor som görs inom eller ut från landet beläggs med en skatt beroende på avstånd. Kritiken mot skatten har varit massiv från flygbranschen men även miljörörelsen har varit kritisk, främst för att den bara ser till antalet passagerare på en flygning inte vilka utsläpp flygningen gör. Det innebär i princip att ett äldre flygplan med stora koldioxid-utsläpp beskattas på samma sätt som nya, bränsleeffektiva flygplan. Det har fått bland andra Mattias Goldman, vd för den gröna tankesmedjan Fores att reagera:

”Signalen är dum; som att beskatta en el-Tesla och en monster-Hummer lika. Självklart gör vi inte det; den ena får supermiljöbilspremie och den andra måste betala hög skatt - och det bör vara likadant för flyget”, skriver han i ett debattinlägg.

När flygskatten närmar sig växer också oron ute bland de regionala flygplatserna i landet. På många orter, framför allt i norra Sverige är flyget det enda alternativet för att ta sig till Stockholm. Samtidigt är flygplatserna oftast medelstora arbetsplatser med 20-50 anställda beroende på storlek. Om flygtrafiken minskar eller försvinner går det ut över arbetstillfällena.

Tydlig oro

Arbetsmarknadsnytt har ringt runt till ett antal regionala flygplatser för att pejla läget inför den kommande skatten. Exakt vilka effekter som den för med sig är för tidigt att uttala sig om men att det finns en tydlig oro för ett minskat resande och därmed förändrade villkor för flygplatsen.

– Det här är obra, särskilt för oss i Norrland. Vi har inte sällan större grupper som kommer hit till olika evenemang och då blir det stora pengar i extra kostnader. Känslan här uppe är att det är dyrt att flyga så det här gör inte saken bättre, säger Johan Hagelberg, flygplatschef i Vilhelmina.

Inrikestrafiken får ta smällen

Ulf Axelsson, vd för Växjö-Småland Airport håller med:

– Skatten är definitivt ett hot. Antingen tar flygbolagen på sig en del av kostnaden eller så blir det mindre passagerare. Lika illa vilket som. Framför allt är det inrikestrafiken här hos oss som får ta smällen men även Ryanair har sagt att de ska se över linjenätet i Sverige om skatten införs, säger han.

Att de små flygplatserna i Sverige är extra känsliga för ökade kostnader, till exempel i form av flygskatt, skriver till och med regeringen i sitt eget förslag om flygskatten. Det drabbar dessutom uteslutande de mindre, kommunalt ägda flygplatserna vid sidan av de tio som ingår i Swedavia. De kommunala kostnaderna för att driva en egen flygplats är inte sällan ifrågasatt. Minskar trafiken får kommunen än svårare att motivera kostnaderna för att hålla verksamheten igång.

– Ja, det här är en utveckling som bekymrar, säger Ronny Lindberg, vd på Kalmar-Öland Airport med 47 anställda.

Anders Carlsson

Publicerad av Anders Carlsson den 2018-02-28 - 13:56  #Politik #Skatt