Elisabet Angelin på Tomas buss i Löt på Öland
Foto: TT + privat

"För 2020 hade vi ett väldigt gott bokningsläge. Vi såg att vi hade ett av de bästa åren framför oss. Det har jag hört från många branscher, att det började som ett toppenår. Folk bokade resor som aldrig förr. Men sen kom corona", säger Elisabet Angelin på Tomas Buss.

Familjeföretag i konkurs: ”Det morfar startade slogs ut av ett virus”

Publicerat av Ana Cristina Hernández

”Vi hade ett av de bästa åren framför oss”, berättar familjeföretagaren Elisabet Angelin. Nu har de sju anställda sagts upp och omfattas av den statliga lönegarantin. "Jag och min man har inget sådant skyddsnät. Sista lönen vi tog ut var i januari."

Det var Elisabet Angelins morfar som redan år 1954 grundade företaget Tomas Buss i Löt, Borgholms kommun. På den tiden var det taxi och skolskjutstrafik som gällde. På 80-talet tog föräldrarna över och utvidgade verksamheten med grupparrangemang för företag och organisationer, så kallad beställningstrafik.

– 1997 startade vi dessutom en kommersiell expressbusstrafik tillsammans med ett annat bussbolag i närområdet, Silverlinjen, som trafikerade Öland, Kalmar och Stockholm, tur och retur, säger Elisabet Angelin och fortsätter:

– Jag började på företaget år 2006. Då tog jag mitt busskort och började att köra buss.

År 2016 tog Elisabet Angelin och hennes man André över rodret helt. Då blev det ytterligare en ny inriktning för Tomas Buss. Två år tidigare hade företaget förlorat sitt skolskjutsavtal, vilket ledde till att de köpte en resebyrå och började att erbjuda paketresor.

– Då hade vi resor till hela världen. Mycket i Norden, men även Italien, Sydafrika, Sri Lanka – ja, alla möjliga typer av paketresor. Vi hade många återkommande kunder, berättar Elisabet Angelin.

Tomas Buss var uppskattat bland kunderna. Silverlinjen sågs som en viktig länk mellan Öland och huvudstaden. Företaget var också en omtyckt arbetsgivare. Elisabet Angelin berättar att de aldrig märkte av den chaufförsbrist som rådde under många år. Det mesta rullade på och år 2020 började efterfrågan på topp.

– För 2020 hade vi ett väldigt gott bokningsläge. Vi såg att vi hade ett av de bästa åren framför oss. Det har jag hört från många branscher, att det började som ett toppenår. Folk bokade resor som aldrig förr. Men sen kom corona.

Inga krispaket passade

Elisabet Angelin säger att Tomas Buss brukade erbjuda många klassiska vårresor som påskmarknaden i tyska Rostock och blomsterresor till Nederländerna. Likaså brukade många turister besöka Öland under maj månad. Vårens utbud verkade givet. Men i år följdes bokningarna snabbt av avbokningar.

– Vi började märka att det var någonting på gång redan i februari. Dels var det smittan i Kina, dels bokades inte lika många resor som brukligt under den här perioden. Störst avbokningstapp fick vi i början av mars. Då började folk boka av för resor i närtid, säger Elisabet Angelin och fortsätter:

– Sedan gick det rakt utför och vi tvingades boka av arrangemang efter arrangemang. Till slut hamnar man i den sitsen att man inte får tillbaka pengar från flygbolag och hotell och då blir det svårt att återbetala till kunderna.

Elisabet Angelin vände sig till banken men villkoren som ställdes var för höga med tanke på den osäkra situationen.

– Det går att ställa av fordon och korttidspermittera personal, men för att komma upp ur det ekonomiska lågvattenmärket behövde vi lite större resor, längre bort. Eftersom vi inte vet var horisonten för krisen är just nu var det svårt att planera inför det.

Inte heller passade några av de krispaket som regeringen presenterade under mars månad. Det enda kvarvarande alternativet blev att ansöka om konkurs.

– I och med konkursen blev våra sju tillsvidareanställda uppsagda av konkursförvaltaren. De omfattas av den statliga lönegarantin. Jag och min man har inget sådant skyddsnät. Sista lönen vi tog ut var i januari.

”Det känns jättetungt”

Elisabet Angelin vill dock inte ge upp. I dagsläget har hon och hennes man skrivit in sig på Arbetsförmedlingen som arbetssökande. Utöver detta får de a-kassa.

– Vi får ekonomisk ersättning den vägen. I övrigt har vi inga skyddsnät. Vi står utan företag, utan jobb. Det är en väldigt oviss framtid. Men vi hoppas på att återuppstå i någon mån, för det är det här vi vill göra.

Den preliminära planen är att starta om företaget i juni, i alla fall på halvfart. Det finns dock inga garantier för detta, säger Elisabet Angelin, utan allt beror på vilka restriktioner som råder då. Om det inte går att starta om företaget kommer hon att byta bana helt.

– Det känns jättetungt, att det min morfar startade slogs ut av ett virus. Men det är fullt förståeligt att folk reagerar som de gör. Det man kunde önska är något typ av krispaket med mer likvida medel eller lättnader i resegarantin, säger hon.

Med resegarantin får den person som har fått sin paketresa inställd på grund av en konkurs ekonomisk ersättning av Kammarkollegiet. Elisabet Angelin menar att möjligheten att söka ersättning borde kunna göras utan att det går så långt som att företaget går i konkurs. Då tvingas inte företaget att drabbas av så många återbetalningar.

– När Utrikesdepartementet går ut och avråder från att resa måste vi betala tillbaka hundra procent av resenärens inbetalda belopp vilket innebär att vi står med kostnader för hotell, flyg och så vidare. Det blir inget över för vår egen administration, säger hon och fortsätter:

– I det här extrema läget vore det önskvärt om resegarantin kunde kicka in på ett annat sätt för att skydda resenärer. Det är också ett skydd gentemot researrangören som kan undvika en konkurs, säger hon.

Avsluta företaget ”snyggt”

Hans Andersson är affärsjurist och vd för Advokatbyrån Kaiding. För de företagare likt Elisabet Angelin, som vill starta om sitt företag inom samma bransch efter konkursen, råder han att ha ett så ”rent” avslut som möjligt.

– Företagaren ska se till att försöka avsluta sin verksamhet inför konkursen på ett så snyggt sätt som möjligt. Det betyder att personen ska kontakta sina leverantörer, hyresvärd och andra nyckelpersoner inom branschen för att förklara läget och varför man har tagit beslutet att försätta bolaget i konkurs, säger han och tillägger:

– Det för med sig en ökad förståelse och respekt för varför man har hamnat i den situation där verksamheten måste avslutas och underlättar en återknytning av kontakterna senare.

Det finns inget som hindrar att ägaren av företaget säljer tillgångarna från företaget före konkursen, antingen till ett eget nytt bolag eller till någon extern part, säger Hans Andersson. Men då ska personen också vara beredd på att konkursförvaltaren kommer att granska affären noggrant.

– Konkursförvaltaren kommer att kolla om affären har skett på marknadsmässiga villkor och inte till underpriser eller om det finns något annat som är otillbörligt med affärstransaktionen. I värsta fall kan konkursförvaltaren begära att affären ska gå åter.

Ana Cristina Hernández

Publicerad av Ana Cristina Hernández den 2020-04-16 - 10:00  #Coronakrisen #Konjunktur #Företagsamhet