Hamnarbetarförbundet
Foto: Adam Ihse/TT

Ett år efter avtalet: Nya strider i Göteborgs hamn

Publicerat av Stina Bengtsson

I Lissabons hamn pågår en konflikt som får påverkan på Sveriges största hamn – trots att ingen svensk organisation är berörd av den portugisiska konflikten. ”Det har börjat klia i fingrarna på Hamnarbetarförbundet”, säger Sveriges hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund.

Fartyget Wes Janine sattes i förra veckan i blockad av Svenska Hamnarbetarförbundet. Ytterligare ett fartyg är varslat om blockad denna vecka. Orsaken ska, enligt förbundet, ha lastats av extern arbetskraft utan kollektivavtal. Blockaden, menar Hamnarbetarförbundet, är en sympatiåtgärd för att stödja deras systerorganisation SEAL i Portugal. Men inget svenskt företag och inte heller Göteborgs hamnbolag är inblandade i den portugisiska konflikten. Så inte heller bransch- och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Därför tycker Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund att situationen är märklig.

joakim Ärlund

Joakim Ärlund

Foto: Lena Engstrand

– Hamnarbetarförbundet klarade av ett år av fredsplikt, men nu började det uppenbarligen klia i fingrarna på dem igen. Dessutom samtidigt som resten av samhället är fullt upptaget med att göra allt som går för att lindra effekterna och säkra transportvägarna under den pågående ekonomiska krisen till följd av corona, säger han.

Det är inte första gången som Svenska Hamnarbetarförbundet har genomfört konflikter i Göteborgs hamn. Arbetsmarknadsnytt har vid många tillfällen skrivit om den 47 år långa period av konflikter som följde efter att förbundet bröt sig ur Transportarbetareförbundet 1972. I början av förra året skrevs dock ett kollektivavtal som skulle garantera fredsplikt.

– Det är oacceptabelt att den svenska utrikeshandeln ska drabbas av en konflikt när det finns kollektivavtal på plats och det dessutom rör en situation i en annan del av världen, som vi över huvud taget inte har något att göra med, säger Joakim Ärlund.

– De kan uppenbarligen inte avhålla sig från att konflikta, trots att det finns kollektivavtal.

Fredsplikten omfattar dock inte sympatiåtgärder, det vill säga den typ av konflikt som handlar om att stödja ett annat fackförbund som är i konflikt med en arbetsgivare. Där har Sverige bland de mest generösa regler som finns i Europa.

–  Nog för att sympatiåtgärder skapar stora problem när det handlar om konflikter i Sverige, men att syssla med internationella sympatiåtgärder på det vis som Hamnarbetarförbundet nu gör är ett missbruk av det systemet, menar Joakim Ärlund.

På vilket sätt drabbar det svenska företag?
– Det skadar tilltron till systemet med fredsplikt och kollektivavtal om man bryter mot det genom att hänvisa till konflikter i helt andra länder.

– Att i det här läget, när Sverige och världen befinner sig i en pågående pandemi med kris i stora delar av samhället, gå ut och konflikta om en sak som inte angår Sverige och skada Sveriges import och export – det är djupt oansvarigt, säger Joakim Ärlund.

Hamnarbetarförbundet har begärt stöd från Transportarbetareförbundet i konflikten. Transports avtalssekreterare Peter Winstén bekräftar för Arbetsmarknadsnytt att de har mottagit en så kallad hemställan och att de nu undersöker frågan för att kunna ta ställning i ärendet.

Arbetsmarknadsnytt söker Hamnarbetarförbundet för en kommentar.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2020-05-18 - 15:37  #Kollektivavtal #Coronakrisen #Hamnkonflikten