Arbetsmiljöverkets skrift Knäcket får kritik av bland andra Mats Åkerlind på Sveriges byggindustrier
Foto: TT

– Bilden man får är att hälften av arbetsplatserna och cheferna är dåliga och att hälften av tiden måste läggas på att bevaka faror. Balansen är helt felaktig, säger Mats Åkerlind på Sveriges Byggindustrier.

"En förolämpning" – Företagare rasar över Arbetsmiljöverkets skrift

Publicerat av Daniel Mellwing

Arbetsmiljöverkets skrift Knäcket har fått mer än en företagare att se rött. Syftet är att hjälpa ungdomar som ska ut i arbetslivet, men myndigheten framställer arbetsgivare som oseriösa och farliga. "Skriften känns som en förolämpning", säger Vivels vd Stefan Fritzdorf, och kräver att skriften ska dras tillbaka.

Stefan Fritzdorf

– Vi företagare målas ut som bovar i samhället, säger Stefan Fritzdorf.

Foto: Studio CA

– Vi företagare målas ut som bovar i samhället.

Det säger Stefan Fritzdorf, vd på Vivels bageri som omfattar två bagerier och nio butiker och har omkring 80 anställda, varav de flesta är ungdomar. Han och andra företagare rasar mot Arbetsmiljöverkets skrift ”Knäcket”, som framför allt riktar sig till ungdomar som ska ge sig in på arbetsmarknaden.

– Det framställs som att vi inte bryr oss om personalen och att allt på arbetsplatsen är livsfarligt. Jag är helt bedrövad, fortsätter han.

Stefan Fritzdorfs företag anställer tidvis ganska många sommarjobbare.

– Men frågan är hur många ungdomar som vågar sig iväg till sommarjobbet efter att ha läst skriften? De lär ju tappa sugen när de får en helt felaktig bild av oss företagare och arbetslivet. Jag blir fan förbannad!

Inte första gången

Det är inte första gången som Arbetsmiljöverket är i blåsväder. För ett och ett halvt år sedan fick deras mobilspel ”The Boss” kraftig kritik från olika håll för att svartmåla företagare, och dessutom med skattepengar. I kampanjen ville myndigheten illustrera hur arbetsgivare lätt frestas att kompromissa med anställdas säkerhet. Men till slut blev påtryckningarna för stora och myndigheten tvingades att lägga ned mobilspelet och offentligt be alla företagare om ursäkt.

Nu är det alltså dags igen.

Inte nog med att myndighetens attityd mot företagare är under all kritik, det här får följdverkningar, varnar Stefan Fritzdorf. Missriktade kampanjer av det här slaget skrämmer inte bara unga som är på väg ut på arbetsmarknaden utan även de som en dag vill starta företag och ha egna anställda, menar han.

– Skriften känns som en förolämpning. Är det verkligen så myndigheter ska se på oss företagare?

Felaktig balans

Mats Åkerlind, vice vd på Sveriges Byggindustrier, reagerar också på sättet som företagare, arbetsplatser och chefer illustreras på. Skriften är gjord som en serietidning där hälften av bilderna har överskriften ”Kul på jobbet” och hälften ”Inte så kul på jobbet”. Ett flertal branscher gås igenom.

– Bilden man får är att hälften av arbetsplatserna och cheferna är dåliga och att hälften av tiden måste läggas på att bevaka faror. Balansen är helt felaktig, säger Mats Åkerlind och poängterar att i en tid när de flesta arbetsgivare skriker efter kompetens är det extra viktigt för företagen att vara attraktiva arbetsgivare.

Klipp ur Knäcket
Foto: Arbetsmiljöverket

Två utdrag ur Arbetsmiljöverkets skrift Knäcket.

På byggområdet beskrivs byggställningar som rasar och människor som faller flera meter utan fallskydd. Ungdomarna uppmanas att kräva noggranna instruktioner av chefen, förutse risker och använda hjälm och skyddsskor. Enligt Mats Åkerlind antyds att chefen i hälften av fallen annars inte bryr sig.

– De flesta företag följer lagar och regler och har nolltolerans mot fusk. Det är klart att det förekommer oseriösa aktörer, men bilden som målas upp är att de utgör hälften av företagen, vilket är helt fel. Fokus borde snarare vara på att lyfta den ljusa bilden, men informera om vart man kan vända sig när oturen är framme, säger han.

Att myndigheten beskriver hot, våld, stress och dåliga chefer i var och varannan situation är inte seriöst, menar Mats Åkerlind.

– Bilden är att människor på byggen tillbringar halva tiden med att falla i luften, säger han.

Dessutom reagerar han på att alla bilder med positiva överskrifter är i blått, medan de med negativa överskrifter är i rött. Illustrationer är väldigt effektiva kommunikationsmedel, konstaterar han och menar att rött signalerar fara.

– Människor fäster blicken på det farliga, vi är funtade på det sättet. Så egentligen är relationen inte ens 50–50. De använder ett kommunikativt grepp med den röda färgen, säger han.

”Inte Arbetsmiljöverkets uppdrag att måla ut oss som skithögar”

Enligt Stefan Fritzdorf är det självklart viktigt att värna om säkerheten och arbetsmiljön på en arbetsplats, men det här handlar om något helt annat, menar han. Det finns andra sätt att jobba med frågorna.

– Vi arbetsgivare är viktiga och vill förbättra oss. Det är klart att det kan ske misstag och att saker kan hända. Så är det ju överallt. Folk kör för fort, men det innebär ju inte att alla bilförare ska smutskastas. Det kan inte vara Arbetsmiljöverkets uppdrag att måla ut oss som skithögar, slarvputtar och chefer som inte orkar jobba med arbetsmiljön, säger han.

Att Arbetsmiljöverket dessutom råder arbetsgivarna att använda sig av skriften när de introducerar nya ungdomar på arbetsplatsen gör det hela ännu mer absurt, menar Stefan Fritzdorf.

– Vi vill att personalen ska trivas och vill jobba med arbetsmiljön. Vi har även hjälpt till med hyreskontrakt och annat. De anställda är ju mina främsta tillgångar. Jag har inget intresse, allra minst ekonomiskt, av att mina medarbetare far illa. Så är det för de allra flesta företagare som anställer, fortsätter han.

Om Arbetsmiljöverket vill hjälpa till på riktigt så borde myndigheten föra en dialog med företagen om de faror som kan finnas på en arbetsplats och komma med råd.

– Myndighetens roll borde vara att komma med vettiga föreskrifter och sedan agera kontrollant och rådgivare på samma gång, säger han.

Nu vill Stefan Fritzdorf att Arbetsmiljöverket drar tillbaka sin skrift och ber alla företagare om ursäkt.

– Vi är välfärdsbyggare och förtjänar inte att smutskastas på det här sättet. Det är dags att kasta skriften i papperskorgen, säger han.

Arbetsmiljöverket backar

När Arbetsmarknadsnytt ringer upp Greta Svensson, kommunikationschef på Arbetsmiljöverket, säger hon att syftet med skriften inte varit att svartmåla företagare, utan att vända sig direkt till unga, som hon menar är extra utsatta på arbetsplatsen.

– Det känns som att tiden har gått, och skriften har en del tid på nacken. Den känns inte särskilt aktuell. Syftet har aldrig varit att svartmåla företagare, säger hon till Arbetsmarknadsnytt.

– Men efter att ha blivit uppmärksammat på problemet och efter att ha tittat på den ordentligt så kan jag säga att vi kommer att ta bort den i samband med att vi ser över vår publikationsservice, säger hon.

Så när försvinner skriften?

– Nu är det sent på eftermiddagen, och jag behöver få tag på rätt personer. Men jag föreställer mig att den tas bort ganska snart, säger hon.

 

På onsdagsförmiddagen tog myndigheten bort skriften från sin webbplats.

Daniel Mellwing

Publicerad av Daniel Mellwing den 2019-05-28 - 17:02  #Arbetsmiljö