1
Foto: TT/ PMAGI AB

E-handeln pressar klädbutikerna – ”Jobb riskerar flytta utomlands”

Publicerat av Jakob Stenberg

Många svenska butiker går på knäna i den stenhårda globala konkurrensen. Ett sätt att möta utmaningen är att sänka arbetsgivaravgiften, anser Svensk Handel. ”Den blir en konkurrensnackdel och riskerar leda till att jobb flyttar utomlands på längre sikt”, säger Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk Handel.

Läget är tufft för många svenska klädbutiker. Under förra året backade den fysiska klädbutikshandeln med 2,6 procent, enligt Stilindex. Skohandeln gick tillbaka med 2,5 procent. Under 2017 visade bara två månader positiva siffror för de fysiska klädbutikerna.

– Det råder stenhård global konkurrens, både för svenska e-handelsföretag och fysiska butiker. Priserna pressas och den trenden kommer att fortsätta framöver. Konsumenterna har vant sig vad att ett köp bara är ett klick bort och förtroendet för internationella e-handelssajter är större nu än tidigare. Dessutom förväntar sig kunderna att det ska vara ständiga reor eller kampanjer, vilket pressar handlarna ytterligare, säger Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk Handel.

Den växande global marknaden har resulterat i att konsumenter känner mindre lojalitet till butiker eller varumärken. En rapport från Konkurrensverket visar att sett till den totala omsättningen inom detaljhandeln är e-handeln fortfarande relativt liten i Sverige, men betonar också att ”e-handeln är trots den låga andelen av den totala handeln ett konkurrenstryck för handeln i fysiska butiker”. Numera finns tillväxten i den svenska modehandeln på nätet, som under 2017 ökade med 13 procent.

Efterfrågar lika villkor

Förra året gjorde HUI Research en rapport på uppdrag av Svensk Handel som visade att antalet fysiska butiker väntas sjunka markant till 2025 till följd av den globala konkurrensen. Enligt en beräkning kan 42 000 jobb försvinna.

– Vi ska presentera en ny rapport på temat senare i vår, men i stort står sig prognosen. Den här utvecklingen påverkar sysselsättningen, säger Johan Davidsson.

Så, går det att vända på utvecklingen? Kan de svenska butikerna bli fler, eller åtminstone inte färre? Johan Davidsson anser att det först och främst krävs likvärdiga förutsättningar.

– Den höga arbetsgivaravgiften spelar stor roll. I längden är det inte hållbart att vi tillverkar våra produkter på samma ställen och till samma kostnad som våra internationella konkurrenter, men att vi därefter har betydligt högre personalkostnader. Det blir en konkurrensnackdel och riskerar leda till att jobb flyttar utomlands på längre sikt.

Han efterfrågar även rättvisare moms- och tullregler, inte minst i relation till Kina.

Finns det inga ljusglimtar?

– Det är inte nattsvart, utan det finns alltid möjligheter att nischa sig och bygga upp ett framgångsrikt företag, inte minst om man har förmågan att ställa om snabbt. Vi kommer fortsätta att ha på oss kläder så efterfrågan kommer alltid finnas. Men sammantaget är det tydligt att det är ett tufft läge för modehandeln, säger Johan Davidsson.

Jakob Stenberg

Publicerad av Jakob Stenberg den 2018-03-06 - 20:43  #Konkurrens