Ikea
Foto: Birgit Reitz-Hofmann

Drömjobbet: Sex svenska företag på topplista

Publicerat av Stina Bengtsson

Sex svenska företag ligger på tio i topp-listan över arbetsgivare med mest anseende bland svenska studenter och akademiker i början av karriären. Men det mest populära företaget är Google.

14 000 studenter och akademiker i början av karriären har svarat på Academic Works undersökning Young Professional Attraction Index, YPAI. Frågorna har ställts utifrån tre kriterier: företagens övergripande rykte, deras upplevda framgång på marknaden och om kandidaterna vill arbeta där eller inte.

Det är fjärde året i rad som Academic Work låter genomföra den här undersökningen och det är också fjärde året i rad som Google toppar. Men mer anmärkningsvärt är att sex av de tio företagen på tio i topp-listan allt är svenska. Det högst rankade är IKEA, som är tvåa på listan efter Google.

– Fantastiskt kul att de som är i början av sina karriärer tycker att IKEA är en attraktiv arbetsplats. Vår vision om att skapa en bättre vardag för de många människorna och vårt sätt att leda genom våra värderingar ger ett stort utrymme för personlig utveckling, innovation- och entreprenörskap samt en stark gemenskap. Det, tillsammans med att vi verkar både lokalt och globalt, tror jag kan vara en anledning till denna fina placering, säger Olof Sixten, Talent Manager på IKEA Sverige i ett pressmeddelande.

De andra fem svenska företagen på tio i topp är Spotify, Dice, Volvo, ICA och Tetrapak.

Marknadsledande och innovativa

Isabelle Ahlman, som är Insights Manager på Academic Work, säger att många av företagen på topp tio-listan uppfattas som marknadsledande och innovativa inom sin bransch. Det menar hon att kandidaterna förknippar med utvecklingsmöjligheter och chans att växa tillsammans med företag.

– Dessutom har Google och flera av de andra företagen en tydlig kultur som potentiella medarbetare kan identifiera sig med, vilket lockar många till att vilja arbeta där, säger Isabelle Ahlman.

Till Sveriges Television säger hon också att unga tycker det är viktigt med utvecklingsmöjligheter, något som ordföranden i Sveriges förenade studentkårer, Daniel Lindblom instämmer i. Arbetsgivare som tar tillvara på studenternas breda kunskap likaväl som deras spetskompetens är de mest attraktiva, hävdar han.

– Den bästa arbetsgivaren besitter därför ett ledarskap som förstår och utvecklar studenternas breda kompetens, säger Daniel Lindblom till SVT.

Hela tio i topp-listan:

  1. Google
  2. Ikea
  3. Spotify
  4. Tesla
  5. Microsoft
  6. Apple
  7. Dice
  8. Volvo
  9. Ica
  10. Tetrapak

Undersökningen görs i samarbete med Kantar Sifo.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2018-08-28 - 13:51  #Kompetensförsörjning #Arbetsmiljö #Utbildning