Väntande SAS-resenärer på Gardemoen
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

Därför kan en långvarig strejk sänka SAS

Publicerat av Stina Bengtsson

Konkurrensen i flygbranschen är extremt hård och den nu inledda strejken kan allvarligt hota SAS förmåga att överleva. ”Vi tjänar motsvarande priset på en muffins på varje flygstol på våra kortare linjer”, säger en representant för SAS som Arbetsmarknadsnytt har talat med.

Cirka 70 procent av SAS flygningar står idag på marken när sammanlagt 1 409 av flygbolagets piloter har gått ut i strejk. Det innebär i sin tur att 673 flygningar är inställda och 65 000 passagerare drabbas redan första dagen. Totalt drabbas cirka 170 000 strandade passagerare under strejkens tre första dagar.

Det gör strejken oerhört kostsam för SAS som tappar 30 – 35 miljoner bara i Sverige och sammanlagt cirka 75 miljoner i alla tre skandinaviska länder. Varje dag. Det är en ekonomisk smäll som inträffar samtidigt som SAS de senaste åren har börjat hämta in det krisläge som bolaget befann sig i för sju år sedan.

Kan radera hela överskottet

Frågan just nu är hur länge som strejken kan fortgå. Jakob Pedersen, flyganalytiker på Sydbank i Danmark menar att en tio dagar lång strejk riskerar att radera ut hela det överskott som banken räknar med att SAS ska ackumulera under året. Det skickar larmsignaler om en situation liknande den som 2012 så när höll på att sluta i konkurs

– Det skulle kasta tillbaka flygbolaget till en kamp för överlevnad. Som vi ser det har ledningen allt att förlora på att ge för stora eftergifter när förhandlingarna sätter igång igen. Det handlar om SAS framtid som ett självständigt flygbolag, skriver Jakob Pedersen i en kommentar.

SAS verkar på en marknad som präglas av extremt hård konkurrens där just lönekostnaderna är den största utgiftsposten följt av kostnaderna för bränslet. I Europa har en rad flygbolag gått i konkurs de senaste åren, bland andra svenska Nextjet och charterflygbolaget Primera. Så sent som i dag, fredag, varslade flygbolaget BRA 363 anställda till följd av minskad efterfrågan på inrikesflyg. Trots det fortsätter konkurrens att hårdna vilket pressar de redan låga biljettpriserna och med ökande bränslekostnader tillsammans med en svag svensk krona ger det ytterst små marginaler.

– Vi tjänar motsvarande priset på en muffins på varje flygstol på våra kortare linjer, säger en representant för SAS som Arbetsmarknadsnytt har talat med.

Arbetsmarknadsnytt har försökt att nå näringsminister Ibrahim Baylan. I egenskap av näringsminister representerar han staten, som med 17 procents innehav i SAS tillhör storägarna. Han hälsar dock via sin pressekreterare att han inte kommer att kommentera hur strejken påverkar bolaget. Han menar att konflikten är en fråga för parterna, men han hoppas att parterna snabbt kommer till en lösning.

Här är piloternas krav

SAS-piloterna har i huvudsak tre krav på arbetsgivaren:

  • Löneökning med 13 procent (det ursprungliga kravet var 25 procent). På övriga arbetsmarknaden är det överenskomna så kallade märket, det vill säga den genomsnittliga löneökningen, knappt 2,2* procent för 2019. De svenska SAS-piloternas genomsnittliga utbetalda lön var förra året 93 000 i månaden (inklusive tillägg och traktamente).
  • Minskad arbetstid med fem dagar per år samt en ensidig möjlighet för piloter att löpande arbeta fem dagar följt av fyra dagars ledighet. Redan idag har SAS-piloter endast 184 arbetsdagar per år, att jämföra med vanliga tjänstemän och arbetare som har 224–229 dagar per år.
  • Begränsa SAS möjlighet att använda underleverantörer samt koncernens möjlighet att starta nya bolag som bedriver liknande verksamhet. andra bolag inom koncernen för att bedriva verksamheten.

* Märket för avtalsåren 2017–2019 är enligt Industriavtalet 6,5 procent, det vill säga i genomsnitt knappt 2,2 procent per år. Fördelningen i olika branscher kan dock variera. 

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2019-04-26 - 12:36  #Strejk #Konflikt #Kollektivavtal