Sarah Pettersson, Stena Fastigheter, och Abel Abraham, Hammarby fotboll, arbetar med initiativet Samhällsmatchen och bland annat sommarjobbsmässan
Foto: TT + Hammarby fotboll

Sarah Pettersson, Stena Fastigheter, och Abel Abraham, Hammarby fotboll, arbetar med initiativet Samhällsmatchen och bland annat sommarjobbsmässan

Därför genomför Bajen en mässa för sommarjobb

Publicerat av Stina Bengtsson

Varför ska en fotbollsklubb ordna en sommarjobbsmässa? Det är kanske inte det första vi förväntar oss. Men för Hammarby fotboll, och för många andra idrottslag i Sverige, är samhällsengagemanget nästan lika viktigt som idrotten.

– Vi driver Samhällsmatchen för att vi vill och kan, men också för att vi är ett stort varumärke som engagerar och berör många människor. Hammarby fotboll är så mycket mer än bara fotboll och vi vore dumma om vi inte försökte använda den kraften som finns i vårt varumärke till mer än bara sparka boll.

Det säger Abel Abraham, som är CSR-ansvarig på Hammarby fotboll och huvudansvarig för Bajens satsning på initiativet Samhällsmatchen, som är samlingsnamnet på Hammarby fotbolls insatser i samhället. Fokusområden för projektet är, förutom hälsa, både jämlikhet och sysselsättning. Och det är med tanke på det senare som Bajen nu, tillsammans med Stena Fastigheter och Stockholms stad, för andra året i rad arrangerar en sommarjobbsmässa.

– Syftet med Samhällsmatchen var primärt att få fler barn och ungdomar att börja röra på sig. Men saker växer. Man kan jämföra det med en blomma; om man vattnar den så växer den. Vi märker att vi kan arbeta med andra initiativ som inte enbart har med hälsa att göra. Med jobbmässorna har vi ett forum där vi kan vara med och bidra med det vi har, till exempel kontaktnät, organisation och struktur.

– Den största anledningen till att Samhällsmatchen har vuxit är att vi gör så många olika saker med andra aktörer. Vi i Hammarby fotboll är starka, men vi är ännu starkare med andra aktörer, säger Abel Abraham.

”Kärleksaspekten gör oss inte unika”

Han menar att det Samhällsmatchen står för är en inställning och en mentalitet som präglar allt som Bajen gör. Men han är också noga med att påtala att Hammarby inte på något sätt är ensamt att, som idrottsklubb, ta samhällsansvar.

– Kärleksaspekten gör inte oss unika. CSR-arbetet är den bäst dolda hemligheten inom svensk fotboll. Många klubbar och föreningar arbetar med liknande initiativ vilket är glädjande ur ett samhällsperspektiv.

Han berättar att det är många människor som har engagerat sig i Samhällsmatchen, inte nödvändigt bara sådana som gillar fotboll eller som är Bajen-fans.

– Det är det jag egentligen är stoltast över. Att vi kan vara med och få till en positivare samhällsutveckling. Det tycker jag är roligast, säger Abel Abraham.

Samhällsmatchen sommarjobbsmässa
Foto: Hammarby fotboll

År 2019 kom knappt 300 personer till sommarjobbsmässan på Tele 2 Arena i Stockholm. I år är över tusen anmälda.

Sarah Pettersson är relationsförvaltare på Stena Fastigheter och ansvarig för samarbetet med Hammarby fotboll. Hon berättar att företaget arbetar med något som de kallar relationsförvaltning och som handlar om social hållbarhet där de äger och förvaltar fastigheter och där de utvecklar nya bostadsområden.

– Vi hade så mycket gemensamt med Hammarby fotboll. Vi ville samma saker. En del av det är arbetsmarknadsfrågor, att få fler framför allt unga i arbete, berättar hon.

Stena Fastigheter tar emot ungefär 300 sommarjobbare runt om i landet varje år, många från de miljonprogramsområden där bolaget äger fastigheter. Målet är att ta emot 500.

– Och då vill vi också få andra företag att hjälpa oss med den visionen – att fler unga ska få sommarjobb, säger Sarah Pettersson.

Spännande företag

Förra året hade mässan strax under 300 besökare. Inför kvällens mässa är över 1 000 anmälda.

– Jag är så peppad! Jag är nästan lite pirrig. Jag har stora förväntningar om att det här ska bli bra, säger Sarah Pettersson.

Hon hyllar Hammarby fotboll och tycker att de har gjort ett enormt jobb om att få ihop spännande företag som deltar på mässan. Några av dem är TUI, Stureplansgruppen, Tallink Silja och Coca Cola.

Tror ni att ni kommer få några sommarjobbare?
– Ja, det tror jag. Om jag utgår från förra mässan, så var vi alla väldigt imponerade av ungdomarna som kom och vi anställde ett flertal av dem.

– Men vi har ju stor konkurrens. De andra företagen har ju också väldigt roliga tjänster, konstaterar Sarah Pettersson.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2020-02-04 - 13:26  #Kompetensförsörjning