Coronaviruset och en lastbil
Foto: Mostphotos

Därför blir inget sig likt för näringslivet efter corona

Publicerat av Martin Berg

Coronaviruset sätter fingret på den moderna ekonomins akilleshäl – de globaliserade leveranskedjorna. ”Detta är ett uppvaknande som kommer att rita om industrilandskapet när företag inser hur sårbara de är”, säger en tung börs-vd.

Coronaviruset går fram som liemannen i Europa och stänger gränser och orsakar ekonomiskt kaos. Flera bedömare menar att vi snart har en ekonomisk depression på halsen.

Erik Stenfors

Erik Stenfors

Foto: Hanza

Erik Stenfors, vd på företaget Hanza som hjälper företag att regionalisera sin produktion i stället för att ha den utspridd på globalt lokaliserade underleverantörer, menar att pandemin kommer att förändra den globaliserade produktionskedjan i grunden.

– Jag tror att coronaviruset är ett uppvaknande som kommer att rita om industrilandskapet eftersom företag inser hur sårbar deras produktionsprocess är. Ett företag kan vara beroende av flera olika underleverantörer som i sin tur är beroende av andra underleverantörer. När ett så pass allvarligt störningsmoment som corona inträffar innebär det naturligtvis allvarliga störningar och det är vad vi ser händer nu, säger Erik Stenfors.

Produktionen uppe på full kapacitet

Erik Stenfors var med när coronaviruset exploderade i Kina i slutet av januari och produktionen i företagets fabrik i Shanghai upphörde över en natt.

– Vi hade två veckor där vi var tvungna att stänga helt och några veckor med låg kapacitet, men vi ser inte att det kommer att påverka året, och vi arbetar enligt en plan för hur vi ska komma ikapp med produktionen.

Men nu, cirka två månader senare, är företaget uppe på full kapacitet igen. Nyckeln för att produktionen skulle återhämta sig så pass snabbt var dels att få kontroll på smittspridningen och därmed den stora osäkerheten dels att Hanzas produktion inte är beroende av långa leveranskedjor.

– Lyckligtvis klarade sig vår fabrik utan några coronafall och närheten till underleverantörer gjorde att vi snabbt kom upp i 80 procents produktion igen.

Enligt Erik Stenfors kommer det tillfälliga produktionsstoppet inte att påverka årsresultatet.

– Det kommer givetvis att slå mot det första kvartalet men vi ser inte att det kommer att påverka årsresultatet. Vi har också en plan för hur vi ska komma ikapp med produktionen för de kommande kvartalen.

Kommer se över leveranskedjor

Jan Olhager - Photo Lund

Jan Olhager

Foto: Lunds universitet

Jan Olhager, professor i teknisk logistik vid Lunds universitet, anser att coronaviruset är ett uppvaknande.

– Jag tror definitivt att många företag efter att coronakrisen har lagt sig kommer att se över sina leveranskedjor för att se om de inte kan skapa kortare och regionala försörjningskedjor där man både sourcar och producerar, samt säljer på en hyfsad nära och begränsad marknad, för att minska globala risker.

Erik Stenfors menar att företagens beslut att flytta hem produktion, så kallad ”backsourcing”, är en process som pågått ett tag.

– Företag har mer och mer börjat upptäcka att det inte alltid är så billigt att tillverka i Asien. Dels minskar skillnaderna i kostnad genom löneutjämning och robotisering. Dels har många bolag börjat se till totalkostnaden, med frakter, returer och övervakning med mera.

– Sen har vi miljöaspekten som verkligen växt sig stark de senaste åren där transporternas inverkan på miljön allt mer ifrågasätts, och så nu kommer coronaviruset, som ytterligare visar hur sårbara företagen är när man har flera olika underleverantörskedjor inflätade i varandra, fortsätter han.

För att möta marknadens behov har Hanza idag 17 fabriker lokaliserade i fem regionala tillverkningsparker runt om i världen.

– Vi ser att fler företag väljer att tillverka sina produkter där de ska säljas och där man har en större kontroll på produktionen, säger Erik Stenfors.

Något som även Jan Olhager ser i sin forskning.

– Marknadsperspektivet finns med i bedömningen så att produktion lokaliseras nära en viktig marknad. Det finns också en stark koppling mellan att ta hem produktion till där företagen har sina forsknings- och utvecklingsavdelningar, för att ha närhet till produkt- och processinnovationer, menar Jan Olhager.

– När vi gjorde en stor undersökning 2016 av hur företag agerat i de nordiska länderna blev resultatet att de tar hem rätt mycket även om det fortfarande är ett nettoutflöde. Undersökningen visade också att den produktion man tar hem är tänkt att sälja på framförallt den europeiska marknaden, konstaterar Jan Olhager.

Martin Berg

Publicerad av Martin Berg den 2020-03-25 - 13:31  #Konjunktur #Coronakrisen