Patrik Hjelte, franchisetagare på McDonald's
Foto: Sören Andersson + Mostphotos

Patrik Hjelte, franchisetagare på McDonald's.

Därför är McDonald's en viktig merit på cv:t

Publicerat av Stina Bengtsson

Att få unga i arbete är en av vår tids viktigaste frågor och vägen mot fungerande samhällen, ökat företagande och integration. Vilka verktyg krävs för att vara en attraktiv arbetsgivare och leda på en föränderlig arbetsmarknad? Det diskuterades under ett samtal som McDonald's arrangerade i Almedalen.

”Stora nog att göra skillnad” – så säger McDonald’s om sig själva. Kedjan har gjort sig känd som en stor arbetsgivare för unga och att arbeta för mångfald, inte minst genom sin Gör Donken-kampanj för några år sedan. Rent generellt är hela besöksnäringen viktig för att fler ska komma i arbete, då många av jobben är jobb med låga trösklar som inte kräver mycket förkunskaper.

Patrik Hjelte Edward Hamilton

Edward Hamilton, Svenskt Näringsliv.

Foto: Sören Andersson

Och just besöksnäringen slog Svenskt Näringslivs arbetsmarknadsexpert Edward Hamilton ett slag för på ett seminarium som McDonald’s arrangerade i Almedalen.

– När man tittar på Lonely Planets lista över största turistmål i Europa så kommer Gotland på plats nummer två. Och det beror mycket på just Visitas medlemmar, sa han och refererade till besöksnäringens arbete som lockar turister till ön.

– Det är en viktig basnäring. Viktig för tillväxt, viktig för en region som Gotland och viktig för inträdesjobb, sa han.

Skit under naglarna

Enligt Visita är 203 000 personer i Sverige anställda i just besöksnäringen och runt 40 procent av dem är utrikes födda. Att ha haft sitt första jobb på McDonald’s eller någon liknande kedja är ofta en bra merit för den som sedan söker nästa jobb. Enligt Edward Hamilton handlar det om att personen i fråga har lärt sig att jobba i team och dessutom troligen inte är rädd för att få lite skit under naglarna. Det handlar om att organisationen ställer krav på sina medarbetare.

– Det börjar med att man måste komma i tid, man måste stryka sin skjorta och man måste säga tack, säger franchisetagaren Christina Richter.

– Om du inte kommer i tid blir det dina kompisar som får slita lite extra hårt. Därför kommer man i tid, fortsatte hon.

Hon och hennes kollega Patrik Hjelte började båda på golvet på McDonald’s för flera decennier sedan. Nu äger hon nio franchiserestauranger och Patrik Hjelte 24. På seminariet pratade de om hur de ser på sina roller som arbetsgivare och varför det är viktigt att fler unga och nyanlända ska komma i arbete och fungera tillsammans som ett lag.

– Det viktigaste är att få unga i jobb fort och tidigt, sa Christina Richter.

Sara Fröhling Lind och Christina Richter
Foto: Sören Andersson

Sara Fröhling Lind, Ungdomsbarometern, Christina Richter, franchisetagare på McDonald's.

Hon berättade att organisationen har ett system för att kunna genomföra snabba rekryteringar och att nyanställda ska kunna komma in och lära sig verksamheten bit för bit.

– Har jag inga medarbetare, så har jag inget företag. Svårare än så är det inte. Vi vill diskutera med dagens unga vad som krävs av oss för att vi ska vara attraktiva arbetsgivare i framtiden, sa Patrik Hjelte.

Ger konstruktiv återkoppling

För att få laget att fungera har McDonald’s ett system för uppföljning och feedback. Det handlar om att ge konstruktiv återkoppling.

– Vi säger inte ”gör inte så”. Vi säger ”gör så här istället” eller ”om du gör så här, så blir det så här”, exemplifierade Christina Richter.

Många av dem som börjar på McDonald’s kommer direkt från gymnasiet och har kanske till och med hoppat av skolan.

– Där ger vi många en andra chans till att tro på sig själva och att via våra internprogram utbilda sig inom ledarskap, sa Patrik Hjelte och berättade att 90 procent av dem som får olika positioner inom McDonald’s rekryteras internt.

– Mycket fokus ligger på att se vad alla gör bra, sa han.

Ungdomsbarometern har tagit reda på varför unga vill söka jobb till arbetsplatser som McDonald’s och liknande och varför de dessutom vill jobba kvar.

– De trivs med sina kollegor och det är kul. Det är bland det viktigaste, berättade Sara Fröhling Lind, expert på konsumtion och livsstil på Ungdomsbarometern.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2019-08-02 - 10:38  #Kompetensförsörjning #Arbetsmiljö