Logo
Logo
Nyhet18 januari 2019 - 13:01

Dahl: Därför lockoutar vi

När arbetsgivarna väljer att varsla om lockout i den uppblossande hamnkonflikten är det ett försvar, menar Transportföretagens vd Mattias Dahl. ”I samma sekund som de slutar strejka, så kommer vi att sluta med våra försvarsåtgärder”, säger han.

Mattias Dahl, Transportföretagen
Foto: Thomas Johansson/TT

– Vi befinner oss i ett allvarligt läge. Sedan i måndags har det haglat in varsel från Hamnarbetarförbundet och det fortsätter att komma in. Det är också tydligt att de avser att fortsätta varsla så här, flera gånger per dag. Då måste vi börja försvara oss, säger Mattias Dahl, som är vd för Transportföretagen där Sveriges Hamnar ingår.

Han berättar att Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk de tider i arbetspassen som är mest kritiska.

– Det är ingen slump att Hamnarbetarförbundet väljer just de här tiderna och platserna, säger han.

Det är också något som Hamnarbetarförbundets ordförande Eskil Rönér bekräftade på en presskonferens tidigare i veckan, då han, som AMN har skrivit tidigare, konstaterade att förbundet har valt tider och platser som kan göra ”mest skada”. Och det har blivit dyrt tidigare. Efter konflikterna 2017 gjorde konsultfirman Damvad Analytics en beräkning av vad kostnaden hade blivit för det året. Totalsumman uppgick till 4,5 miljarder kronor för det svenska näringslivet.

Inte värt att genomföra arbetspasset

Mattias Dahl förklarar att om arbetet ställs in under de specifika timmar som Hamnarbetarförbundet har valt i de senaste varslen, så blir arbetet under hela dagen meningslöst. Det är alltså ingen idé att arbeta resterande timmar, eftersom Hamnarbetarförbundet strejkar under dagens mest viktiga arbetstid.

– Det arbetspasset blir helt enkelt inte värt att genomföra och då blir det svårt för oss att motivera att betala lön för den dagen, säger Mattias Dahl och förklarar att det handlar om att stoppa en kostnad som inte ger någonting.

Men vad vill ni uppnå?

– Vi vill ha lugn och ro i hamnarna, så att vi kan återgå till att serva kunderna och Sverige, säger han.

– Vi har inga andra mål eller syften. Vi vill inte påtvinga Hamnarbetarförbundet någonting, understryker han.

Hamnarbetarförbundets reaktion på varslet kom snabbt. Förbundets talesperson Erik Helgeson säger i ett uttalande att arbetsgivarnas agerande känns ”förvånande och oseriöst”.

– Det är svårt att förstå syftet med arbetsgivarnas upptrappning, säger han.

”Vill inget annat än att konflikten ska upphöra”

Men Mattias Dahl menar att arbetsgivarnas lockout inte är en upptrappning. Lockoutvarslen berör enbart dagar och platser där Hamnarbetarförbundet har varslat om konflikt och det berör enbart hamnarbetare som tillhör Hamnarbetarförbundet och som strejkar.

– Vi vill inget annat än att den här konflikten ska upphöra. I samma sekund som de slutar strejka, så kommer vi sluta med våra försvarsåtgärder, säger han.

Till Ekot sa Erik Helgeson under torsdagen att arbetsgivarnas beteende ”antyder att de bara vill slåss”.

– Det faller på sin egen orimlighet. Det finns ingen arbetsgivare som startar en verksamhet i syfte att slåss med facket, kontrar Mattias Dahl.

– Det uttalandet följer ett känt mönster från Erik Helgesons och Hamnarbetarförbundets sida och det kan jag bara beklaga. Vi har en svår situation och att i det läget använda en sådan vokabulär hjälper inte situationen, fortsätter han.

Lång konflikt

Att det har pågått konflikter kopplade till Hamnarbetarförbundet under lång tid är ett känt faktum. Mattias Dahl understryker att Sveriges Hamnar och Transportföretagen har tackat ja till alla medlarbud som har kommit de senaste åren.

De har också upprepade gånger erbjudit Hamnarbetarförbundet avtal som omfattar alla de krav som förbundet har ställt, inklusive i den fråga som Hamnarbetarförbundet ofta framhåller som viktigast, nämligen frågan om skyddsombud och skyddsarbete. Andra viktiga frågor är inflytande över arbetsmiljö och rätt till facklig tid.

– Det de säger sig vilja ha det får de genom att teckna det andrahandsavtal som vi står fast vid, säger Mattias Dahl.

Sveriges Hamnar har redan ett kollektivavtal, det så kallade Hamn- och stuveriavtalet, med Transportarbetareförbundet. Det avtal som Hamnarbetarförbundet har erbjudits innebär att de skulle få samma rättigheter som Transport.

Transport kritiserar Hamnarbetarförbundet

Under torsdagen gick Transport ut med en kommentar kring hamnkonflikten.

– Vi tycker att Hamnarbetarförbundets agerande är djupt olyckligt och direkt oansvarigt. Det drabbar svenska hamnarbetare, det drabbar svensk import och exportindustri och i förlängningen riskerar det att drabba även klimatet om fler transporter flyttas över på väg, sa Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

– Det vi kan konstatera är att det är långt ifrån att ta ansvar för hamnbranschen och jag skulle inte vara sanningsenlig om jag inte sade att jag har viss förståelse för hur arbetsgivarna nu agerar, fortsatte han.

Mattias Dahl konstaterar att det är ett klart ställningstagande mot Hamnarbetarförbundets agerande.

– Det är bra att Transport gör ett sådant tydligt ställningstagande. De tar ansvar för den svenska modellen och för att hamnarna ska kunna fungera, säger han.

Riskerar den svenska modellen

Mattias Dahl understryker att Hamnarbetarförbundets agerande strider mot den svenska modellen och han menar att det riskerar hela det svenska arbetsmarknadssystemet, där parterna tar det största ansvaret. Men Hamnarbetarförbundet menar att Sveriges Hamnar bryter mot den svenska modellen genom att inte ge dem ett förstahandsavtal.

– Det blir nästan bisarrt att säga att det är vi som bryter mot den svenska modellen när det är vi tillsammans med LO-förbunden, tjänstemännen och akademikerna som har byggt upp den under nästan hundra år, säger Mattias Dahl.

Fotnot: Under fredagen utsåg Medlingsinstitutet tre medlare, Jan-Peter Duker, Gunilla Runnquist och Anders Lindström, för att medla i tvisten mellan Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet.

Samtliga varsel inkomna den 18 januari klockan 13

Åtgärden innebär att samtliga Hamnarbetarförbundets medlemmar på den aktuella arbetsplatsen går ut i strejk under den angivna tiden.

#Hamnkonflikten#Konflikt#Svenska modellen#Kollektivavtal
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist