Containrar
Foto: Stephen B. Morton/TT

Containerbrist i spåren av corona – "Måste tacka nej till kunder"

Publicerat av Martin Berg och Ana Cristina Hernández

Nu inför rederijätten Evergreen bokningsstopp för export från Sverige. Anledningen är containerbristen som har orsakats av coronavirusets utbrott och Kinas produktionsstopp. ”Vi måste tyvärr tacka nej till kunder”, säger Fredrik Hermansson från Greencarrier Liner Agency.

Fredrik Hermansson, vd på Greencarrier Liner Agency, som är Evergreens agent, meddelade nyligen till media att stoppet för nya bokningar av export har satts ända in i april. Till Arbetsmarknadsnytt säger han att det dels beror på mycket lägre export från Asien, dels att många stora företag och rederier väljer att bunkra upp med containrar i Asien, främst i Kina.

Fredrik Hermansson

"Vi märker av ett extremt tryck från kunder som vi normalt sett inte har kontrakt med", säger Fredrik Hermansson.

Foto: Greencarrier

– Det beror på att fartyg från Kina alltid är 100 procent uppbokade, medan cirka 55 procent av de fartyg som går från Europa till Asien är tomma, säger han och fortsätter:

– Det är en generell brist i hela rederibranschen eftersom vi just nu märker av ett extremt tryck från kunder som vi normalt sett inte har kontrakt med. De ringer oss och fråga om vi kan hjälpa dem, men vi måste tyvärr tacka nej.

Svenska hamnar kan nobbas

Bristen på containrar har också resulterat i att priserna på frakt drivits upp kraftigt de senaste veckorna, berättar Fredrik Hermansson.

– Är du beredd att betala så ökar dina chanser att få frakt, men för många företag kan de stigande priserna leda till att kalkylen inte håller. Då kanske man väljer att vänta eftersom man inte tycker att det är värt det. Det sätter hela systemet ur balans.

– Det är nu viktigt att företagen har en nära kontakt med sina leverantörer så att de kan planera. Det finns en uppenbar risk för fortsatta prishöjningar och att containerbristen inte löser sig de kommande veckorna.

Fredrik Hermansson menar också att det finns en stor risk för att rederierna kommer att nobba svenska hamnar om det inte finns tillräckligt med containrar i slutet av mars. Då väljer man istället kunder i Europa eftersom de ger bäst avkastning.

– Detta kan komma att innebära att rederier väljer att prioritera bokningar från bashamnar som till exempel Rotterdam nere på kontinenten och inte från Skandinavien eftersom lönsamheten blir sämre i att skicka tomma containrar till mindre hamnar.

Martin Berg Ana Cristina Hernández

Publicerad av Martin Berg och Ana Cristina Hernández den 2020-03-05 - 11:23  #Konjunktur #Coronakrisen #Konkurrenskraft