Logo
Logo
Nyhet21 januari 2021 - 11:01

Bortglömda branschen tvärnitade – ”Januari värsta månaden någonsin”

Mer jobb men inte större intäkter. Det är en av de ekonomiska smällar som har drabbats landets trafikskolor på grund av pandemin. Trafikskoleföretagaren Niklas Vågelind satsar på att övervintra tills tiderna blir bättre.

”Jag kan ju inte höja priset bara för att det är få personer i lokalen”, säger Niklas Vågelind.Foto: Daniel Holmgren + Mostphotos

Restauranger, hotell, butiker, teatrar – det är inte svårt att räkna upp många branscher som har drabbats hårt av coronakrisen. Men det finns andra branscher som kanske är mer bortglömda, men som även de knäar under kundbortfall och svårhanterliga restriktioner.

– Januari förra året var den bästa månaden som jag har haft. Januari i år kommer att bli den värsta någonsin.

– Men det började i mars förra året när telefonen plötsligt var stendöd. Inte en kund ringde på flera veckor.

Det berättar Niklas Vågelind, som driver trafikskola i Luleå. Verksamheten vilar i princip på två ben: körlektioner för enskilda elever och handledarkurser för de – oftast föräldrar – som ska hjälpa till med övningskörningen mellan passen på trafikskolan.

Främst är det för handledningskurserna som de olika reglerna har ställt till det. Trots att det senaste utspelet från regeringen med en sänkning till max åtta personer och tio kvadratmeter per person faktiskt inte gäller just trafikskolor, har Niklas Vågelind och de allra flesta kollegorna på landets trafikskolor valt att följa anvisningarna.

– Normalt sett har vi 30 personer i en lektionssal men det krympte ju först till 15 och sedan till åtta. Det vill säga sju elever och en lärare.

Ommöblering i lokalen, möjlighet att sprita händerna innan lektion och munskydd är några av de åtgärder som har gått att vidta för att inte behöva ställa in helt och hållet. Men det hjälper knappast upp ekonomin. En utbildningsomgång för 30 personer en kväll ger en helt annan affär än att tvingas ha tre-fyra kurser för att nå samma antal elever.

– Jag kan ju inte höja priset bara för att det är få personer i lokalen. Men jag vet kollegor som har hyrt in sig i hotell och biografer för att kunna hålla avstånd också för stora grupper med elever.

Förlorat 100 000

Niklas Vågelind räknar med att ha förlorat en bra bit över 100 000 kronor på att behöva splittra handledningsgrupperna.

– Och det är stora pengar för mig som enmansföretagare och det som svider mest. Men än värre är det för de större skolorna med flera bilar och många anställda.

Den andra delen av verksamheten, körutbildningen, har gått upp och ner sedan i mars förra året. Inte alla är bekväma med att sitta sida vid sida i den relativt trånga kupén i en bil, trots att Niklas Vågelind tillhandahåller både munskydd och handsprit.

– Men det är förvånansvärt få som har sagt blankt nej.

Då är det krångligare med planeringen. En bilskola är näst sista länken i körkortskedjan, sedan tar Trafikverket över för uppkörning och slutprov. Innan sommaren ställdes alla de proven in vilket tvärnitade utfärdandet av nya körkort. Proven är igång igen men med reducerad kapacitet. Även där är det max åtta personer i lokalen.

– Som det är nu kan provet kanske ske i april och uppkörningen i slutet av maj. En så långdragen process med upp till fem månaders väntan på uppkörning avskräcker flera från att dra igång körkortsutbildningen.

Ska rulla 70 procent

I dagsläget finns cirka 900 trafikskolor i landet. Ett riktmärke för lönsamheten är att bilarna i företaget ska rulla 70 procent av tiden, annars håller inte den ekonomiska kalkylen. De gör de inte idag. Korttidspermitteringar, hyressubventioner och liknande håller fortsatt liv i företagen och nu är även distansundervisning av de inledande momenten på väg.

– Vi har inte sett någon ökning av det antal konkurser som trots allt inträffar i branschen. Däremot har de skolor som bedriver intensivutbildning med tillresande elever en extra tuff situation, säger Christer Wickman, förbundssekreterare i STR, Sveriges Trafikskolors riksförbund.

Enmansföretagaren Niklas Vågelind räknar med att ta sig igenom pandemin. Han hoppas också på våren och sommaren som traditionellt är bra perioder för körskolorna.

– Jag har ju inga anställda och kan överleva på ett mindre löneuttag. Sen har jag dragit ner på städning och administration och andra kostnader runt företaget för att spara in på utgifterna.

#Coronakrisen#Coronakrisen
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist