Hamnarbetarförbundet med bland andra Erik Helgeson samt Joakim Ärlund, Sveriges Hamnar, Transportföretagen
Foto: TT

Arbetsgivarna om nya hamnbråket: Blir inga lokala avtal

Publicerat av Stina Bengtsson

Problemen i Göteborgs hamn har blossat upp igen. Hamnarbetarförbundet har stämt arbetsgivaren APM Terminals och Sveriges Hamnar. Joakim Ärlund på Sveriges Hamnar är inte förvånad.

Joakim Ärlund

Joakim Ärlund, förhandlingschef på Sveriges Hamnar.

Foto: Transportföretagen.

– Det handlar om några olika frågor, men den viktigaste är att arbetsgivarna och Transportarbetareförbundet har kommit överens om nya arbetstider i ett lokalt avtal i containerterminalen, säger Sveriges Hamnars förhandlingschef Joakim Ärlund.

Det var i mars i år som Svenska Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, efter decennier av konflikter, enades om ett kollektivavtal. Avtalet är ett så kallat andrahandsavtal, då arbetsgivaren redan hade ett kollektivavtal med Transportarbetareförbundet. Det avtalet räknas som förstahandsavtal.

– Lokala avtal träffas med Transport som har förstahandsavtalet och inte med Hamnarbetarförbundet, förklarar Joakim Ärlund.

Enligt stämningarna menar Hamnarbetarförbundet att det är ett brott mot deras kollektivavtal att inte förhandla lokala avtal med dem. Men det håller inte Joakim Ärlund med om.

– Tvärtom. Alla lokala överenskommelser kommer att träffas med den som har förstahandsavtalet, det vill säga Transport, säger han och poängterar samtidigt att alla lokala avtal omfattar alla medarbetare i hamnarna, oavsett vilket fackförbund de eventuellt är medlemmar i.

Var tydligt redan i förhandlingsrummet

Anna Bergqvist, Head of HR & Employee Relations på APM Terminals, poängterar att de och Hamnarbetarförbundet inte är överens om hur avtalet ska tolkas.

Anna Bergqvist APMT

Anna Bergqvist, Head of HR & Employee Relations på APM Terminals.

Foto: APM Terminals

”Vi anser att vi följt gällande kollektivavtal men tyvärr kunde vi inte enas efter lokala eller centrala förhandlingar i detta fall då vi har olika syn på vilka skyldigheter och rättigheter som avtalet innebär”, skriver hon i en kommentar till Arbetsmarknadsnytt.

Att det inte skulle träffas några lokala avtal med Hamnarbetarförbundet var tydligt redan i förhandlingsrummet i mars i år, menar Joakim Ärlund.

– Det här har varit väl känt hos dem. Det är precis så här det kommer att fungera och det upplyste vi Hamnarbetarförbundet om redan när de skrev på, säger han.

Dubbla signaler från Hamnarbetarförbundet

Men redan vid tiden för att avtalet skrev gav Hamnarbetarförbundet dubbla signaler om vad som gällde. På sin webbplats skrev de att det inte fanns några begränsningar i de lokala arbetsgivarnas möjligen och i vissa fall skyldighet att skriva lokala avtal. Men i en intervju med tidningen arbetet sa Erik Helgeson, styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet och en av avtalsförhandlarna, något helt annat:

Erik Helgeson

Erik Helgeson, förbundsstyrelseledamot på Hamnarbetarförbundet.

Foto: Björn Larsson Rosvall / SCANPIX

– Däremot finns det inget tvång för arbetsgivaren att teckna en massa lokala avtal, vare sig med oss eller Transport. Men utrymme att teckna lokala avtal finns det.

Men nu väljer Hamnarbetarförbundet alltså att stämma arbetsgivarna för att de inte ingår lokala avtal med förbundet.

Trots otydligheten var Hamnarbetarförbundet, när avtalet skrevs, mycket nöjda med det som de ansåg vara en seger, det vill säga att de menade att de skulle kunna förhandla lokala avtal. Hade de fel?

– Ja. Det är dock inte vår roll att kommentera hur facken vill beskriva sina avtal inför de egna medlemmarna och därför avstod vi. Det är inte frågan om att det kommer att bli några lokala uppgörelser med någon annan än Transportarbetareförbundet och det kände Hamnarbetarförbundet till redan i mars. Sedan vad de har valt att kommunicera får ju stå för dem, säger Joakim Ärlund, men konstaterar samtidigt att arbetsgivarna enbart agerar enligt hur den svenska modellen är uppbyggd.

Borde det inte vara frid och fröjd i hamnarna nu?

– Nu har vi fredsplikt i alla hamnar i hela Sverige. Så har det inte varit sedan början av 70-talet, säger Joakim Ärlund.

Och att det finns ett avtal gläder också arbetsgivaren APM Terminals.

”Vi har ett kollektivavtal på plats som ger oss fredsplikt på vår arbetsplats och därmed möjlighet att tillhandahålla god kundservice utan risk för störningar. Vi är mycket tacksamma för det. Att arbetsgivare och fackföreningar möts för tvister om avtal är inte ovanligt, och vi är glada över att tvister med Hamnarbetarförbundet framöver nu hanteras inom ramen för förhandlingsordningen som för övriga på den svenska arbetsmarknaden”, skriver Anna Bergqvist till Arbetsmarknadsnytt.

Hon får med håll från Joakim Ärlund.

– Om Hamnarbetarförbundet inte vill acceptera den avtalsmodell som de har ingått så får de föra processer i Arbetsdomstolen. Vi har ju tvister i domstol lite nu och då, så att saker hamnar där tycker jag inte är något speciellt. Och att just den här frågan hamnar där hade jag förväntat mig, med tanke på Hamnarbetarförbundets kommunikation under våren, där de målade upp att kollektivavtalet hade en annan betydelse än vad det faktiskt har, säger han.

Mer specifikt handlar stämningarna enligt Joakim Ärlund om minst tre olika frågor: arbetstider, MBL-förhandlingar och samverkan kring arbetsmiljö. Han vill, men hänvisning till den förestående domstolsprocessen, inte kommentera detaljer i stämningarna närmare än så.

Arbetsmarknadsnytt har kontaktat Hamnarbetarförbundet, som har valt att avstå från att kommentera.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2019-08-13 - 16:07  #Kollektivavtal #Hamnkonflikten