Petter Stordalen
Foto: Malin Hoelstad/SvD/TT

Petter Stordalen har gjort en poäng av att Nordic Choice Hotels ska vara öppet och välkomnande för alla.

Arbetsförmedlingen stoppar Stordalens annons: ”Har blivit lättkränkta”

Publicerat av Stina Bengtsson

"Mångfald innebär en bättre kultur", säger Petter Stordalen, ägare och grundare till Nordic Choice Hotels. Men Arbetsförmedlingen blev så provocerade av en av koncernens jobbannonser att de helt sonika avpublicerade den och stängde av koncernens möjlighet att publicera nya.

“We don’t hire disabled people, immigrants, persons with a criminal record, gays or lesbians, Norwegians or divorcees.
We hire individuals.” *

Så står det i jobbannonsen som Clarion Hotels publicerade i Arbetsförmedlingens platsbank i förra veckan. Men snart efter publiceringen kom ett mejl från Arbetsförmedlingen, där de skrev att annonsen innehöll diskriminerande text och att de därför hade valt att plocka bort den. Kai Stava-Husebø är ansvarig för rekryteringen.

Kai Stava-Husebø

Kai Stava-Husebø säger att Clarion Hotels har använt annonstexten i flera år och fått positiva kommentarer från jobbsökande.

Foto: Clarion Hotels

– Jag blev lite förvånad, för vi har använt samma text i ungefär tre år nu, säger han.

Vill att folk ska tänka till

Han säger att annonsen är lite ”in your face”, det vill säga svår att värja sig emot, men att det också är syftet. Han vill att folk ska tänka till lite och menar att Clarion Hotels verkligen vill uppmana alla till att söka.

– Vi vill att alla ska vara sig själv, vara individer, inte bli placerade i en box, säger Kai Stava-Husebø, som förutom att vara Business Performance-direktör (motsvarande controller-chef) också är ansvarig för Nordic Choice-koncernens hela Pride-satsning, som genom åren har varit tämligen omfattande och spektakulär.

Ska anställa 25 000

Ann Mårder är Nordic Choice Hotels HR-chef. Hon berättar att kompetensförsörjning är koncernens största utmaning. Inom en femårsperiod kommer de att behöva rekrytera 25 000 nya medarbetare.

– Vi jobbar med mycket internationella gäster, så därför är det superviktigt att vi har internationella medarbetare och en mångfald som kan skapa en bra gästupplevelse. Vi behöver en oändlig mångfald, säger hon.

– Alla ska vara välkomna hos oss, både som gäst och medarbetare, fortsätter hon.

”Viktigt att ta ställning”

Den aktuella formuleringen finns inte i alla jobbannonser, men Ann Mårder menar att budskapet finns på olika sätt och på många ställen.

Ann Mårder

Ann Mårder menar att foormuleringen är ”pushig”, men att det är det som Nordic Choice Hotels står för "alla dagar i veckan".

Foto: Nordic Choice

– För oss är det viktigt att ta ställning och att visa vad vi står för. Formuleringen är ”pushig”, men det är absolut det vi står för 110 procent, alla dagar i veckan, säger hon.

Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels ägare och grundare, har formulerat det så här:

– För oss innebär mångfald en bättre kultur. Människor med olika bakgrunder, kompetens, religion, läggning och språk bidrar till att skapa bättre lösningar, bättre arbetsplatser och bättre gästupplevelser.

Blev chockad

Ann Mårder berättar att hon blev chockad när hon förstod att Arbetsförmedlingen hade stoppat deras annons med motiveringen att texten var diskriminerande.

– Har de inte läst den? Det är ju precis det den inte är, säger hon.

Arbetsförmedlingens motivering till avpubliceringen var att de hade fått klagomål. De skriver i sitt mejl att ”De flesta förstår nog att ni inte menar detta utan tvärtom, men vi har fått klagomål”.

– Tar de bort alla annonser som de får klagomål? Kan man klaga på allt? Och tar de bort allt då? undrar Ann Mårder.

Hon tycker att om en annons skulle vara diskriminerande på riktigt, så borde Arbetsförmedlingen som myndighet ta en dialog med det aktuella företaget och också eventuellt genomföra utbildningar för att komma bort från eventuell diskriminering.

Kai Stava-Husebø menar att Arbetsförmedlingens reaktion är ett symptom på ett samhällsproblem.

– Både i Norge och Sverige har vi blivit så lättkränkta att vi inte tål någonting, säger han.

Ändrar inte texten

Choice har valt att inte gå Arbetsförmedlingen till mötes. Annonsen kommer inte att återpubliceras i någon annan form, utan det är den ursprungliga texten som gäller.

– Vi tycker att om man läser annonsen, så är det väldigt tydligt vad vi står för. Vi vill göra det här på vårt sätt och stå upp för det, säger Ann Mårder.

Arbetsmarknadsnytt har sökt Arbetsförmedlingen för en kommentar. Myndigheten låter via sin pressekreterare hälsa: ”En annons från Clarion togs bort då den innehöll text som strider mot villkoren för annonsering på Platsbanken och kunde uppfattas som diskriminerande. Det här gällde dock bara en annons, Clarion har flera andra annonser ute på Platsbanken.”

Får inte längre annonsera

Men att det bara gäller en annons visar sig inte stämma. Arbetsförmedlingen har i själva verket stängt av hela Nordic Choice-koncernens möjlighet att skapa nya annonser i Platsbanken och hänvisar till tidigare diskriminerande annons.

– Det har de gjort helt utan dialog med oss, säger Ann Mårder.

Hon fortsätter:

– Vi är besvikna över deras agerande. Vi har ju haft ett långt samarbete med Arbetsförmedlingen under flera år. De känner oss som bolag mycket väl och vet vilka värderingar vi står för. Att de nu väljer att stänga av oss helt utan dialog eller att informera oss gör oss både bekymrade och förvånande.

* Fritt översatt: ”Vi anställer inte funktionsnedsatta, invandrare, före detta kriminella, bögar, flator, norrmän eller frånskilda.
Vi anställer individer.”

Läs hela annonsen på Nordic Choice Hotels webbplats.

Stina Bengtsson

Publicerad av Stina Bengtsson den 2019-05-16 - 13:36  #Kompetensförsörjning #Arbetsförmedlingen