Logo
Logo
Nyhet10 september 2020 - 11:09

Anställd sög musten ur företaget – men kunde inte sägas upp

Företagaren Anders kämpade i flera år för att bli av med en anställd som inte gjorde sitt jobb och som till slut hindrade företagets tillväxt. "Det var som ett gift i organisationen – han sög energi", säger Anders.

Man som tittar bort
Foto: Mostphotos

För tre-fyra år sedan hade det relativt nystartade logistikföretaget fortfarande bara ett fåtal kunder. För att ha råd med ytterligare resurser bestämde sig grundaren Anders, som vill vara anonym, för att ta in Peter som hade varit arbetslös en längre tid och vars lön därför betalades med statligt stöd.

– Det här var ett bra sätt för oss att med små steg skala upp verksamheten. På så sätt hade vi råd att ha någon som körde lastbilen som hämtade upp avfallet medan jag kunde ägna mig mer åt att sälja in oss hos nya kunder.

Därefter började affärerna rulla in. Företaget växte och anställde fler. När det statliga stödet för Peter löpte ut efter 18 månader fick han en fast anställning. Till en början fungerade det bra men sedan blev det successivt sämre, berättar Anders.

– Ju fler vi anställde desto mer omsprungen blev han. De andra var snabbare, effektivare och trevligare och han blev sämre och vi kom allt mer sällan överens.

Lyckades inte skala upp

I början när uppdragen ännu var få kunde det handla om att göra tre stopp med lastbilen på en förmiddag. Efter två år behövdes det tio stopp och nu behövs det 15–20 stopp på en förmiddag för att verksamheten ska gå runt.

Men när kunderna strömmade till och förväntningarna ökade lyckades Peter inte skala upp sin arbetsinsats. Han hade vant sig vid en ganska lätt tillvaro när företaget var litet och det fortfarande inte fanns så mycket att göra, enligt Anders.

– Medan de nya som vi anställt rev av stoppen som behövdes i en handvändning tyckte han att det var alldeles för jobbigt – trots att det var en högst normal arbetsbörda. Han klarade inte av att prestera på en nivå som vi ansåg var rimligt att förvänta sig.

Peter fick gå utbildningar och han fick coachning i hur han bättre skulle planera sina rutter.

– Det var på bebisnivå! Vid det här laget började vi i ledningen bli ganska irriterade eftersom det var uppenbart att han ville förstöra för företaget. Han vägrade ju att utföra det som arbetet krävde.

Märkliga händelser

Andra märkliga saker hände också, berättar Anders. En av kunderna lät förarna ta del av den mat som de bjöd sin personal på, och en dag var det någon som såg Peter ösa ner en massa mat i en påse och ta med sig.

– Det var ju direkt olämpligt! Vi förstod inte varför han var kvar eftersom vi uppenbarligen inte hade ett lämpligt förhållande. Han verkade inte trivas och vi tyckte inte att han gjorde ett bra jobb.

Företaget växte och hjulen rullade allt gick fortare men på grund av Peter blev det svårt att leverera det som utlovats till kunderna. Han blev en bromskloss i organisationen.

– Värst var att vi hade bra kunder på väg in och att vi ville anställa fler och bättre medarbetare för att växla upp verksamheten – men vi hade en person som släpade fötterna efter sig och som bara jobbade 20 procent. Och vi kunde inte flytta på honom.

Hängde sig kvar

Företaget erbjöd sig att betala tre månadslöner om Peter sökte sig vidare men det accepterade han inte. Eftersom företaget hade mer än någonsin att göra gick det inte att hävda arbetsbrist, och enligt både fack och företagets arbetsgivarorganisation var personlig uppsägning inte tillämpligt. Han hade ju inte gjort något olagligt.

– Han ville inte flytta på sig utan hängde sig kvar. Det var som ett gift i organisationen. Han sög energi. Då är LAS en otrolig belastning – han var först in och då skulle han sist ut, säger Anders.

Till sist, efter nästan två år, fick företaget i förhandlingar med facket igenom att betala Peter tre månadslöner för att sluta. Men det kostade inte bara i kronor utan också i energi och förlorad omsättning när företaget inte kunde leverera ute hos kunderna.

– En sådan här negativ karaktär suger musten ur en själv och ur hela organisationen. För ett litet företag i uppstartsfas får det enorma konsekvenser. Vi tappade kunder, förtroende och takt internt.

Dyrköpta läxan hindrar nyanställningar

Anders tror att Peters beteende bottnade i en besvikelse för att inte få en ledande roll för de lastbilsförare som anställdes efter honom.

– Jag tror att han hade hoppats på att bli chef eftersom han var först anställd. Men eftersom vi inte såg att han hade några ledaregenskaper var det aldrig aktuellt.

Idag har företaget 25 anställda och som ett resultat av händelsen med Peter är noggrannheten extrem innan någon anställs.

– Personer som visar minsta lilla karaktärsdrag som vi inte gillar säger vi upp efter provanställningstiden – på gott och ont. Det är en effekt av vår dyrköpta läxa.

Även om systemet gör att arbetstagare känner sig trygga så är inflexibiliteten problematisk ur arbetsgivarperspektiv. I sämsta fall kan LAS hota företagets existens, hävdar Anders.

– Min generella åsikt är att arbetsgivaren har skyldigheter in absurdum medan det för anställda i stort sett räcker med att de dyker upp på morgonen. Proportionerna är inte rimliga.

Fotnot: Anders och Peter är fingerade namn.

#LAS#Svenska modellen#Företagsamhet
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist