Logo
Logo
Nyhet26 april 2019 - 10:04

70 000 drabbas av flygstrejken redan första dagen

70 000 resenärer drabbas under fredagen, när SAS-piloterna väljer att strejka. Ytterligare 100 000 kan drabbas under helgen. "Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen", säger Transportföretagens förhandlingschef till TT.

Pilotstrejk, flygstrejk, Arlanda
Foto: Henrik Montgomery

Redan under torsdagskvällen meddelade bolaget att 205 flygningar har ställts in på fredagen. Under morgonen meddelade SAS att ytterligare 110 flyg ställs in. Svenska, danska och norska piloter strejkar nu, och flygningar till och från alla länderna berörs.

På Arlanda står ett hundratal strandade resenärer och väntar. Alla kollar med jämna mellanrum sina mobiler i hopp om besked – på något sätt kanske de ändå kan komma iväg, trots SAS-piloternas strejk.

Prästen Ronny Nygren åkte från Hjo till Arlanda tidigt i morse, med hopp om att komma iväg till Rom tillsammans med kyrkans ungdomsgrupp.

Prästen Ronny Nygren drabbas av pilotstrejken
– Vi vill gärna komma iväg, säger prästen Ronny Nygren, som var inbokad på ett SAS-plan som under fredagen skulle ta honom och en av kyrkans ungdomsgrupper till Rom.
Foto: Henrik Montgomery/TT

– Vi vill gärna komma iväg. Eftersom att de ska boka om biljetter när det är strejk så chansade vi och åkte upp hit och hoppas på att komma vidare, säger han till TT.

Han är kluven till strejken.

– Jag tycker att det är både bra och dåligt. Bra för de arbetsförhållanden de slåss för, men sedan kan man kanske fundera på de 13 procenten jämfört med andra svenskar som jobbar har i lön. Det är tudelat, säger Ronny Nygren.

Många oroliga resenärer

Enligt SAS påverkas omkring 70 procent av bolagets flygningar vid strejken, då resterande utförs av samarbetspartner.

– Vi har många resenärer som är oroliga och vi väljer då att som förebyggande åtgärd ställa in de här flygen. Vi tycker att det är bättre att få den här informationen i god tid, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

Hon säger vidare att bolaget gör allt det kan för att boka om kunder till andra bolag. Under helgen handlar det om ytterligare 100 000 drabbade resenärer. Bolaget har erbjudit dem som har flygningar bokade under fredag, lördag, söndag och måndag att boka om utan kostnad.

– Skulle det bli så att det blir en störning kontaktar vi alltid resenärerna via sms, säger Freja Annamatz.

Vill förhandla

”Det är djupt olyckligt att den här pilotkonflikten nu drabbar våra kunder. SAS är beredda att fortsätta förhandla, men kraven skulle få mycket allvarliga konsekvenser för företaget om de uppfylldes”, skriver Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS i ett mejl.

Förhandlingschefen för Transportföretagens flygbranschavdelning, Torbjörn Granevärn, tycker att piloterna bör ”ta sitt förnuft till fånga”.

”Vi hade önskat att piloterna tagit ett större ansvar i den här situationen. Men piloterna står kvar vid sitt extrema löneanspråk om 13 procent mer trots redan hög snittlön på 93 000 kronor i månaden”, säger han i ett uttalande till TT.

Pilotföreningen säger i sin tur att lönesiffran är felaktig och att fokus under förhandlingarna inte handlat om lön, utan om avtal som sagts upp som rör rollfördelning, förutsägbarhet och samverkan mellan piloter och företaget.

– Det man gör är att svartmåla oss och det försvårar processen. Nästan var fjärde SAS-flyg flygs av underleverantörer och vi vill veta hur vår framtid ser ut, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för Svensk pilotförenings SAS-sektion.

Han håller med arbetsgivaren om att utgången är olycklig.

– Det känns fruktansvärt misslyckat för alla parter. Vi har misslyckats gentemot passagerarna, säger han.

– Det handlar om våra jobb och vår framtid, säger Wilhelm Tersmeden.

TT

Här är piloternas krav

SAS-piloterna har i huvudsak tre krav på arbetsgivaren:

  • Löneökning med 13 procent (det ursprungliga kravet var 25 procent). På övriga arbetsmarknaden är det överenskomna så kallade märket, det vill säga den genomsnittliga löneökningen, knappt 2,2* procent för 2019. De svenska SAS-piloternas genomsnittliga utbetalda lön var förra året 93 000 i månaden (inklusive tillägg och traktamente).
  • Minskad arbetstid med fem dagar per år samt en ensidig möjlighet för piloter att löpande arbeta fem dagar följt av fyra dagars ledighet. Redan idag har SAS-piloter endast 184 arbetsdagar per år, att jämföra med vanliga tjänstemän och arbetare som har 224–229 dagar per år.
  • Begränsa SAS möjlighet att använda underleverantörer samt koncernens möjlighet att starta nya bolag som bedriver liknande verksamhet. andra bolag inom koncernen för att bedriva verksamheten.

* Märket för avtalsåren 2017–2019 är enligt Industriavtalet 6,5 procent, det vill säga i genomsnitt knappt 2,2 procent per år. Fördelningen i olika branscher kan dock variera.

Det här var medlarnas bud

2,3 procents löneökningar och bättre möjlighet för fler SAS-piloter att jobba efter ett schema med bättre förutsägbarhet. Det var huvuddragen i det bud som Medlingsinstitutets medlare presenterade för parterna under torsdagskvällen. Budet om 2,3 procent ligger på det så kallade märket, alltså den avtalade löneökning som gäller på svensk arbetsmarknad under 2019.

Under torsdagskvällen tackade SAS-piloterna nej till medlarnas bud, medan arbetsgivarna tackade ja.

#Konflikt#Strejk
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Om Oss
Arbetsmarknadsnytt är en nyhetsportal om svensk arbetsmarknad. Vi erbjuder dig nyheter om svensk arbetsmarknad och fokuserar särskilt på avtalsrörelsen.
Var säker på att inte missa något - anmäl dig på vårt nyhetsbrev!
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist